Saucony - Historia

Historia marki Saucony

Historia marki Saucony, to tak naprawdę historia dwóch brandów, które ostatecznie zostały scalone. Pierwsza z nich została założona w 1898 roku, przez czterech młodych biznesmenów. William Donnoyer, Thomas Levan, Walter Snyder i Benjamin Reider wpadli na dość szalony wtedy pomysł i zainspirowani maratonem, który odbył się na Igrzyskach Olimpijskich w Atenach i w Bostonie postanowili, że rozpoczną produkcję butów.

Nazwa wzięła się z języka Indian zamieszkujących okolice Delaware i oznacza dosłownie “miejsce, gdzie dwie rzeki płyną razem”. W tym przypadku nazwa odnosi się do pewnego miejsca w Pensylwanii, co odzwierciedla również logotyp - rzeka, opływająca trzy duże kamienie.

Początkowo produkcja była skupiona na butach dziecięcych i funkcyjnych, których fabryka w 1910 roku produkowano nawet 800 par dziennie. Do 1960 roku Saucony opanowało do perfekcji wytwarzanie skórzanych butów z kolcami do biegania. Ich obuwie zyskało sobie już całkiem sporą grupę fanów, wśród ludzi, którzy biegali traktowali wtedy bardzo poważnie.

Mniej więcej w tym samym czasie, rosyjski imigrant - Abraham Hyde przeprowadził się do Cambridge Massachusetts i wykorzystując swój fach szewca, rozpoczął sprzedaż czegoś co ciężko nawet było nazwać butami. Abraham wykonywał kapcie ze ścinek po dywanach. Do 1940 roku Hyde miał już swoją firmę i z powodzeniem produkował buty do baseballu, kręgli czy nawet wrotki. Co więcej udało mu się nawet dostać kontrakt na produkcję butów dla pierwszych Amerykanów w kosmosie! W roku 1968 Hyde Footwear wykupiło markę Saucony i przeniosło jej siedzibę do Cambridge, łącząc obydwie marki.

Szaleństwo biegowe w USA rozpoczęło się tak naprawdę w roku 1972, kiedy to Amerykanin Frank Shorter zdobył olimpijskie złoto w Monachium. Firma Hyde Athletic mając technologię i wiedzę firmy Spot-Bilt (Saucony) doskonale wykorzystywała coraz większą modę na sport, zaopatrując wielu sportowców reprezentujących różne dyscypliny.

Pięć lat później, Saucony zostało oficjalnie uznane jako najlepsze buty do biegania, otrzymując nagrodę “Best Quality” od jednego z większych magazynów w kraju. Efektem było wyprowadzenie marki z pozycji tajemniczej, do najbardziej poszukiwanych butów do biegania tamtych lat. Dodatkowo na korzyść marki działała coraz większa świadomość na temat zalet zdrowotnych biegania, dzięki takim publikacjom jak książka “The Complete Book of Running” Jima Fixxa, który opisał tam całą teorię biegania i jego pozytywnych efektów.

Kolejnym dużym wydarzeniem w historii marki Saucony, było zwycięstwo sponsorowanego zawodnika w nowojorskim maratonie. Rod Dixon z Nowej Zelandii dokonał niemożliwego, rozpoczynając odrabianie strat na 26 mili, doganiając lidera Geoffa Smitha i wygrywając cały bieg z przewagą dziewięciu sekund. Rod został potem twarzą marki, promując jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie butów producenta do dziś - DXN. (Nazwa wzięła się od nazwiska zawodnika)

Rok 1985 był bardzo ważny dla marki, bo to właśnie wtedy, przy okazji powiększenia siedziby, zarząd postanowił zmienić nazwę Hyde Athletic Footwear na Saucony, oddając w ten sposób wszystkie dyscypliny pod jeden silny brand. W tym roku sponsorowani zawodnicy kontynuowali świetną passę zwycięstw w maratonach i Ironmanach. Bieganie wciąż się rozwijało. Na 7 edycji zawodów Freedom Trail pojawiło się aż 4000 startujących, w tym ówczesne sławy - Alberto Salazar, Tommy Leonard i Bill Rodgers. Było o co walczyć. Już cztery lata wcześniej magazyn Omni dorzucił do puli nagród 28.000 USD. Zwyciężył Rod Dixon i Anne Audain z Nowej Zelandii.

Końcówka lat osiemdziesiątych była niezmiernie ważna w historii marki. Saucony zaprezentowała nowy model butów Instep w 1987 roku. Był to pierwszy w historii but przeznaczony do chodzenia, podkreślający wszystkie biomechaniczne różnice procesu biegania i chodzenia. W 1989 roku na rynku pojawiła się nowa innowacja od Saucony. Tym razem marka wzięła na celownik multisportowców. Saucony Crossport był pierwszym butem zaprojektowanym specjalnie dla ludzi, którzy uprawiają różne dyscypliny sportu i zależy im na jakości obuwia, ale nie chcą za każdym razem zmieniać butów. Obydwa modele okazały się być sukcesami, udowadniając, że buty Saucony są zrobione przez profesjonalistów znających doskonale swoją branżę.

W roku 2005 spółkę przejęła korporacja The Stride Rite. Rok po reorganizacji powstała fundacja Saucony Run For Good, która zajmuje się pomocą dzieciom otyłym i wsparciem innych fundacji promujących sport i zdrowy tryb życia. W 2007 pojawił się nowy właściciel - spółka Collective Brands Inc., która została wykupiona w 2012 roku przez firmę Wolverine Worldwide - jednego z trzech największych producentów obuwia na świecie, właściciela takich marek jak Merrell, Sebago czy Hush Puppies.

Saucony wciąż praktykuje swoje innowacyjne podejście do produkcji butów. Skupiając się głównie na bieganiu, marka wciąż odświeża swoje modele. Dzięki ciągłemu wprowadzaniu nowych technologii i rozwijaniu tych, które już posiada, marka wciąż jest obecna wśród najlepszych. Jednocześnie bardzo mocno rozwija swoją kolekcję klasyków Saucony Originals, które wpisały się już na stałe do kanonu mody streetwear’owej. Jeśli dotychczas nie chciało Wam się biegać w związku z niewygodnymi butami, to jest szansa to zmienić, choćby dziś.

Tagi: