Niestety, niektórzy z nas nie mają zbyt dużego wyboru, jeśli chodzi o przechowywanie rowerów. Bez względu na to, czy mieszkasz w małym mieszkaniu bez dodatkowej przestrzeni, czy też nie masz garażu, stojak na rowery na zewnątrz lub na otwartym patio może być najlepszym rozwiązaniem.
Ale pozostawienie roweru na zewnątrz nie jest pozbawione konsekwencji. Dowiedz się, co dzieje się z rowerem, gdy zostawiasz go na zewnątrz oraz poznaj kilka wskazówek, co możesz zrobić, jeśli jest to dla Ciebie jedyne rozwiązanie.
CZĘŚCI ROWERU NAJBARDZIEJ NARAŻONE NA USZKODZENIA
Jeśli musisz pozostawić rower na zewnątrz na dzień lub dwa, lub zamknąć go na zewnątrz na kilka godzin, gdy jesteś w pracy, prawdopodobnie nie ma się czym martwić. Problemy związane z korozją i uszkodzeniami elementów roweru zaczynają się zwykle po pozostawieniu roweru na zewnątrz na tydzień lub dłużej. Deszcz, śnieg, wilgoć i intensywne nasłonecznienie to typowe czynniki, które mogą doprowadzić do degradacji i zniszczenia roweru, zamieniając go ostatecznie w niezdatną do użytku kupę zardzewiałego metalu.
Oto kilka typowych problemów, które pojawiają się, gdy rower jest pozostawiony na zewnątrz przez dłuższy czas bez żadnej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi:
- Uszczelki: W starszych rowerach uszczelki z czasem stają się mniej skuteczne. Powoduje to przedostawanie się wody i wilgoci do wnętrza roweru, co ma wpływ na łożyska w główce ramy i suporcie, piasty kół i inne elementy układu napędowego, takie jak przerzutki i przerzutki tylne.
- Stalowe ramy rowerowe: Deszcz i wilgoć nie są dobre dla żadnego materiału, z którego wykonana jest rama, jednak w przypadku ram stalowych rdza rozwija się szybciej. Nawet jeśli nie widać tego na zewnątrz, rama może zacząć rdzewieć od wewnątrz, zagrażając jej integralności i zmniejszając bezpieczeństwo.
- Łańcuch: Łańcuchy ze stali nierdzewnej w droższych rowerach rdzewieją wolniej, gdy są narażone na działanie deszczu i wilgoci. W rowerach z niższej półki metalowe elementy znacznie szybciej zaczynają wykazywać oznaki rdzy.
- Śruby: Metal na śrubach może nie być taki sam jak metal na innych komponentach. Jedną z takich kombinacji jest wspornik kierownicy i śruby wspornika. Gdy śruby i metal na wsporniku zaczynają korodować od deszczu lub wilgoci, może to spowodować ich zatarcie i zakleszczenie, co utrudnia ich wyjęcie, gdy zdecydujesz się je wymienić lub usunąć jakąś część.
- Linki: Jeśli Twój rower posiada stalowe linki wystawione na zewnątrz ramy, deszcz może spowodować ich utlenianie, co ostatecznie negatywnie wpływa na jakość zmiany biegów i hamowania.
- Guma i plastik: Poza uszczelkami, części gumowe i plastikowe mogą z czasem ulec zniszczeniu pod wpływem słońca i wilgoci. Obudowa linki jest często narażona na działanie promieni słonecznych i może stanowić problem, gdy pogoda staje się zimna i deszczowa. Również guma i plastik na siodełkach rowerowych, osłonach hamulców i oponach mogą ulec zniszczeniu.
JAK CHRONIĆ SWÓJ ROWER
To, jak długo trwa proces korozji, zależy od miejsca zamieszkania. W deszczowym lub wilgotnym klimacie może wystarczyć miesiąc, aby na niektórych elementach pojawiły się oznaki rdzy lub korozji. W łagodniejszym klimacie, gdzie wilgoć nie jest tak znacząca, może minąć kilka miesięcy, zanim rozpocznie się proces degradacji.
Zamiast patrzeć, jak to się dzieje i nic z tym nie robić, spróbuj podjąć jak najwięcej środków ostrożności, aby zachować życie swojego cennego rumaka. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić:
- Kup plandekę: Nie chcesz owijać roweru plandeką i tworzyć kieszeni wilgoci, ale jeśli to możliwe, dobrze jest użyć plandeki do stworzenia dachu nad rowerem, aby osłonić go przed słońcem i deszczem. Inną opcją jest wodoodporny pokrowiec na rower.
- Zainwestuj w szopę: Jeśli masz patio z trochę miejsca, wiata rowerowa może być lepszą opcją niż plandeka, aby chronić rower przed żywiołami.
- Monitoruj uszczelnienia: Jeśli wiesz, że będziesz musiał zostawić swój rower wystawiony na działanie żywiołów, rozważ zakup nowych uszczelek do roweru - zwłaszcza jeśli mają więcej niż pięć lat. Pomoże to zapobiec przedostawaniu się deszczu i wilgoci do wnętrza ramy i komponentów.
- Nasmaruj linki i śruby: Smarowanie części, które często się zapiekają i utleniają, pomaga w pewnym stopniu.
- Usuń rdzę: Gdy zaczniesz dostrzegać oznaki rdzy, postaraj się ją jak najszybciej usunąć, aby nie dopuścić do jej rozprzestrzeniania się. Pomaga w tym WD-40 i inne oleje. Można również usunąć rdzę bez uszkadzania części za pomocą cienkiego arkusza folii aluminiowej.
- Kup wewnętrzny wieszak na rowery: Nawet jeśli mieszkasz w małym mieszkaniu, wciąż istnieją sposoby na przechowywanie roweru w pomieszczeniach zamkniętych. Zamiast dekorować ściany obrazami i zdjęciami, dlaczego nie pochwalić się swoim drogim rowerem, wieszając go na ścianie? Jest to najlepszy sposób na zachowanie żywotności roweru i uniknięcie konieczności wymiany uszkodzonych części w układzie napędowym.
0 Udziały