Regularna wymiana opon, taśmy na kierownicy, a nawet łańcucha jest częścią rutynowej listy czynności serwisowych większości rowerzystów. Ale wiedza o tym, kiedy należy wymienić kask lub parę butów, może być trudniejsza i często jest zaniedbywana.
Oto jak rozpoznać, że nadszedł czas na wymianę pięciu podstawowych elementów, które znacznie poprawiają komfort, bezpieczeństwo i wydajność na drodze.
Nawet jeśli Twój kask może wyglądać dokładnie tak samo 10 lat po zakupie, ma on swoją żywotność. Oczywiście, jeśli upuścisz kask lub weźmiesz udział w kolizji, musisz go wymienić, niezależnie od tego, czy jest widocznie uszkodzony, czy nie. W przypadku wszystkich innych kasków używanych regularnie, większość producentów ogranicza ich żywotność do około trzech lat.
Pianka stosowana w prawie wszystkich kaskach rowerowych ulega naturalnemu rozkładowi, dlatego ważne jest, aby trzymać się tej zasady. Słońce, upał, pot, woda i inne czynniki powodują, że pianka zużywa się do tego stopnia, że w końcu nie chroni głowy tak, jak powinna w razie wypadku. Choć może się to wydawać niepotrzebnie częste, zawsze lepiej być po bezpiecznej stronie, jeśli chodzi o ochronę głowy.
Niestety, te drogie okulary, które chronią oczy przed zanieczyszczeniami i szkodliwym promieniowaniem UV, muszą być wymieniane znacznie częściej niż mogłoby się wydawać. Oprócz zarysowania lub uszkodzenia soczewki, ochrona przed promieniowaniem UV z czasem ulega degradacji. Ponieważ narażenie na promieniowanie UV może prowadzić do takich problemów jak zaćma, uszkodzenie siatkówki i inne problemy z oczami, wymiana okularów przeciwsłonecznych do jazdy na rowerze jest niezbędna.
Ekspozycja na światło słoneczne, jakość soczewek, sposób ich pielęgnacji oraz częstotliwość noszenia mogą mieć wpływ na ich trwałość. Badanie to, przeprowadzone w Brazylii, spowodowało wprowadzenie nowych przepisów dotyczących wszystkich okularów przeciwsłonecznych, a większość ekspertów twierdzi, że jeśli często nosisz okulary przeciwsłoneczne, to dla bezpieczeństwa należy je wymieniać co rok lub dwa.
Trudno jest dokładnie określić czas użytkowania spodenek kolarskich. Może to zależeć od wielu czynników, w tym jakości użytego materiału, liczby przejechanych kilometrów i sposobu prania - w tym częstotliwości i metody (np. pranie ręczne kontra pranie w pralce).
Jest kilka rzeczy, na które możesz zwrócić uwagę, próbując określić, czy Twoje spodenki kolarskie mają już dość. Są to między innymi:
- Materiały:
Lycra i spandex to najbardziej wrażliwe materiały, zapewniające rozciągliwość podczas ruchu wraz z kompresją i wsparciem. Kiedy tkanina staje się luźniejsza, zmienia kolor lub jest przezroczysta, oznacza to, że jej stan pogorszył się do tego stopnia, że należy ją wymienić.
- Wkładkazamszowa
: Ta wkładka robi dużą różnicę w komforcie. Jeśli zauważysz zmiany w jej kształcie lub kompresji, prawdopodobnie nadszedł czas na wymianę spodenek. Jeśli wkładka nie pozostaje w tej samej pozycji i często przesuwa się podczas jazdy, uznaj to za kolejny znak, że jej żywotność dobiegła końca.
W związku z tym, że lżejsze materiały są coraz częściej stosowane w siodełkach, każdy rodzaj zderzenia lub uderzenia może wymagać wymiany siodełka. Karbonowe szyny mogą łatwo ulec uszkodzeniu nawet podczas montażu, dlatego ważne jest, aby często sprawdzać te części, aby upewnić się, że nie ma żadnych pęknięć. Jeśli masz siodełko ze stalowymi szynami, widoczne uszkodzenia są również wskazaniem do jego wymiany, nawet jeśli nadal utrzymuje ciężar ciała. Małe wygięcie lub wgniecenie zmienia poziom siodełka, zmieniając tym samym kąt lub pochylenie miednicy.
Jeśli chodzi o wyściółkę, ciężar rowerzysty powoduje, że w końcu ulega ona deformacji i nie zapewnia takiego wsparcia, jak powinna. Zmiany koloru lub obwisłe części siodełka to główne oznaki, że należy je wymienić.
Podobnie jak w przypadku spodenek, żywotność butów kolarskich zależy od jakości materiałów, z których zostały wykonane. Lekkie letnie buty kolarskie nie wytrzymają tak długo, jak inne opcje, zwłaszcza jeśli używasz ich przez cały rok w złych warunkach pogodowych. Styl jazdy, waga rowerzysty, kształt stopy, a nawet styl pedałowania odgrywają rolę w długowieczności.
Oto kilka rzeczy, o których należy pamiętać przy podejmowaniu decyzji o wymianie obecnej pary:
- Ilość kilometrów:
Buty zazwyczaj wytrzymują kilka sezonów, jeśli ograniczysz chodzenie w nich.
- Pielęgnacja:
Utrzymywanie butów w suchości i czystości wydłuża ich żywotność.
- Zapięcie:
Jeżeli zapięcie (pokrętło Boa, sznurowadła, rzepy) można wymienić, gdy ulegnie uszkodzeniu lub nie zabezpiecza prawidłowo stopy, buty wytrzymają dłużej.
- Cholewka:
Materiały, z których wykonana jest cholewka mogą z czasem ulec rozciągnięciu. Jeśli zauważysz, że Twoja stopa nie jest już tak dobrze podtrzymywana przez cholewkę, jak kiedyś, lub Twoja stopa bardziej się ślizga, konieczna jest nowa para.
- Podeszwa:
Poza uszkodzeniami materiałów użytych na cholewce, miej oko na podeszwę. Zazwyczaj wykonana z włókna szklanego, nylonu lub włókna węglowego, uszkodzenie podeszwy może mieć wpływ na wydajność. Szukaj uszkodzeń, takich jak pęknięcia lub wgniecenia, aby określić, czy buty wymagają wymiany.
- Zapiętek:
Jest to część buta, która utrzymuje piętę w miejscu. Powinna ona trzymać Twoją stopę w bucie podczas pedałowania. Zwróć uwagę na to, czy ta część buta nie zaczyna się nagle przesuwać i nie trzyma stopy w miejscu.
0 Udziały