Dzięki odpowiedniej odzieży, jazda w deszczu może być przyjemniejsza, niż mogłoby się wydawać. Ból głowy często pojawia się po zakończeniu jazdy i spojrzeć na to, co błoto na drodze zrobił z rowerem.
Chociaż błotniki mogą pomóc uchronić Ciebie i Twój rower przed kompletną katastrofą, najprawdopodobniej i tak będziesz musiał umyć swój rower przed wejściem do środka na filiżankę gorącej czekolady.
Wykonaj tę szybką i bezbolesną procedurę czyszczenia roweru po mokrej jeździe, aby wyglądał i działał jak nowy:
1. Pozbądź się zanieczyszczeń.
Woda, olej i inne obce substancje znajdujące się na drodze mogą pozostawić na ramie i komponentach Twojego roweru dość obrzydliwe ślady. Jeśli tak pozostanie, może to mieć wpływ na działanie Twojego roweru.
Aby usunąć większość zabrudzeń, należy napełnić wiadro wodą z mydłem do naczyń. Za pomocą gąbki samochodowej szoruj od kierownicy do tyłu w kierunku tylnego koła. Nie szczędź wody z mydłem i zwróć szczególną uwagę na spód siodełka, wewnętrzną stronę przedniego widelca i tylny trójkąt, gdzie często zbiera się brud. Aby ułatwić sobie dostęp do ciasnych miejsc, zdejmij oba koła.
Wskazówka: Używając węża, staraj się unikać rozpylania wody bezpośrednio na wspornik dolny, główkę ramy i piasty kół - zwłaszcza jeśli używasz myjki ciśnieniowej. Może to zniszczyć łożyska, a koszt ich wymiany może być dość drogi.
2. Wyczyść koła i hamulce.
Po zdjęciu kół, użyj tej samej gąbki do wyczyszczenia kół i hamulców. Upewnij się, aby uzyskać wewnątrz zacisków hamulcowych i klocków hamulcowych. Jeśli twoje hamulce są bardzo brudne, spróbuj środka do czyszczenia hamulców, który pomoże usunąć olej, żwir i smar oraz nawodnić klocki.
Jeśli chodzi o koła, pamiętaj o wyczyszczeniu szprych, piast i opon. Zwróć szczególną uwagę na powierzchnię hamulców, gdzie zbierają się pozostałości po klockach hamulcowych. Jeśli mydło tego nie usunie, odrobina alkoholu do czyszczenia załatwi sprawę. Po lekkim spłukaniu w celu usunięcia mydła z kół, ramy i komponentów, można ponownie założyć koła na rower.
Wskazówka: Jeśli Twoja rama ma otwory odpływowe na spodzie w pobliżu haków, podnieś przód, aby spuścić nadmiar wody z ramy. Ponieważ dolny wspornik jest najniżej położonym punktem, woda może się tam czasem zbierać. Pomoże to w jej usunięciu.
3. Wysusz rower.
Jeśli masz dmuchawę do liści, szybko wykonasz to zadanie. Jeśli nie, wysusz rower ręcznikiem najlepiej jak potrafisz. Podczas gdy węgiel nie rdzewieje, wszystkie części wykonane ze stali powinny być dokładnie wysuszone.
4. Wyczyść i nasmaruj układ napędowy.
Najważniejszym krokiem jest zakończenie czyszczenia mechanizmu napędowego i nałożenie smaru. Dzięki temu Twój rower będzie działał prawidłowo, a drogie części nie zardzewieją.
Zacznij od użycia odtłuszczacza, aby usunąć nadmiar brudu, który nie został usunięty przez gąbkę z mydłem. Należy zwrócić uwagę na przednią i tylną przerzutkę, łańcuch, kasetę i korbę. Zanurz starą szmatę lub szczoteczkę do zębów w osobnym pojemniku z niewielką ilością odtłuszczacza. Nie powinno być go dużo. Gdy wszystko jest już czyste, nałóż smar na łańcuch i kilka kropel na inne miejsca, w których kable wchodzą lub wychodzą z ramy.
5. Wypoleruj ramę (za dodatkowe punkty).
Choć ten krok nie jest absolutnie konieczny i wymaga dodatkowego czasu, to zastosowanie środka do polerowania ramy może znacznie ułatwić pracę następnym razem. Pasta ochronna zawierająca środek rozpraszający wilgoć i PTFE (politetrafluoroetylen) usunie wodę z roweru, zapobiegnie korozji i sprawi, że lakier będzie naprawdę błyszczący. Ułatwi to również czyszczenie roweru podczas następnej jazdy w deszczu, ponieważ brud nie będzie się tak łatwo przyklejał.
Wskazówka: Jeśli zdecydujesz się na polerowanie w sprayu, zdejmij koła. Jeśli lakier dostanie się na powierzchnię hamulców, zmniejszy tarcie, co może być potencjalnie niebezpieczne.
0 Udziały