Ulepszona, aerodynamiczna rama i drogi zestaw kół z pewnością sprawią, że będziesz jeździł dużo szybciej, ale nie jest to jedyny sposób. Zamiast wydawać tysiące dolarów, istnieją inne sposoby na to, aby Twój obecny rower był w jak najlepszej formie, aby jeździć szybko. Podczas gdy niektóre z poniższych wskazówek mogą należeć do kategorii marginalnych zysków, dobra wiadomość jest taka, że wszystkie te drobne rzeczy składają się na znaczące oszczędności aerodynamiczne i wagowe.
Jeśli szukasz sposobu, aby nieco przyspieszyć swój rower bez wydawania pieniędzy, mamy kilka pomysłów.
1PRAWIDŁOWO NAPOMPUJ OPONY
Ze wszystkich wskazówek na tej liście, ciśnienie w oponach prawdopodobnie robi największą różnicę. Niedopompowana opona zwiększa opór toczenia, co zmusza Cię do cięższej pracy, aby utrzymać podobną prędkość w porównaniu z oponą prawidłowo napompowaną. Niedopompowana opona zwiększa także ryzyko przebicia opony.
Wyższe ciśnienie w oponach (około 120 psi) jest szybsze na gładkich drogach, ale ma też swoje wady, takie jak mniejsza przyczepność na zakrętach i ostrzejsza jazda. Z tego powodu najlepiej dopasować ciśnienie do warunków jazdy. Wyższe ciśnienie w oponach można zastosować podczas krótkiej jazdy na czas po płaskich, gładkich drogach lub w wyścigu szosowym, ale na dłuższych trasach, podczas których będziesz dużo wspinać się i zjeżdżać, możesz wybrać niższe ciśnienie w zakresie 90-120 psi.
Kluczem jest upewnienie się, że nie jeździsz poniżej lub powyżej zalecanych zakresów, ponieważ może to zmusić Cię do cięższej pracy, niż jest to konieczne. Z tego powodu najlepiej sprawdzać ciśnienie w oponach przed każdą jazdą.
2DOSTOSUJ LINKI DO SWOICH POTRZEB
Długie, zwisające linki hamulca i przerzutki powodują większy opór aerodynamiczny, przez co rower jest wolniejszy na długich dystansach. Chociaż korzyści są marginalne, jest to jedna z najłatwiejszych poprawek, która nie zajmuje dużo czasu. Wiele nowszych rowerów ukrywa z tego powodu przewody całkowicie wewnątrz ramy i kierownicy, ale jeśli masz odsłonięte przewody, możesz przyciąć te, które nie są Ci potrzebne, aby były krótsze i mniej narażone na wiatr. Należy pamiętać, że należy pozostawić wystarczającą ilość linki, aby kierownica mogła się prawidłowo obracać. Najlepiej zrobić to podczas montażu nowych linek (co powinno się robić mniej więcej co 5000 km), ale jeśli chcesz, aby Twój rower wyglądał bardziej schludnie, możesz zakleić obecne linki taśmą, dzięki czemu ich obudowa będzie się mniej kręcić na przodzie.
3USUŃ NIEPOTRZEBNE GADŻETY LUB NARZĘDZIA
Ciężki rower sprawia, że jesteś wolniejszy, szczególnie podczas jazdy pod górę. Nie radzimy Ci, abyś szukał jak najlżejszej ramy (bo to nie jest za darmo!), ale powinieneś zdjąć z roweru wszystkie rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujesz. Na przykład, jeśli dojeżdżasz do pracy, możesz chcieć zamocować na ramie pełnowymiarową pompkę ręczną lub światła rowerowe ze względów bezpieczeństwa. Jeśli jednak jedziesz tym rowerem na zawody lub weekendową wycieczkę grupową, usuń te elementy i zastąp je nabojami CO2, a jeśli to jazda dzienna, pomiń światła. Jeśli są miejsca, w których będziesz mógł uzupełnić wodę, zdecyduj się na standardową butelkę 500 ml zamiast 750 ml lub większej. Przed jazdą zrób inwentaryzację i usuń z roweru wszystko, co nie będzie Ci potrzebne - dotyczy to również kieszeni koszulki. Zmniejszenie ogólnej wagi może spowodować większą różnicę, niż Ci się wydaje.
4DBAJ O CZYSTOŚĆ I SMAROWANIE UKŁADU NAPĘDOWEGO
Czysty rower to szybki rower, zwłaszcza jeśli chodzi o układ napędowy. Utrzymywanie łańcucha, przerzutek i korby w czystości, bez gromadzenia się smaru i brudu, sprawia, że rower pedałuje płynniej i łatwiej zmienia biegi dzięki zwiększonej wydajności mechanicznej i mniejszemu ogólnemu tarciu pomiędzy tymi ruchomymi częściami. Utrzymuje to również elementy układu napędowego w lepszym stanie, dzięki czemu są one trwalsze i działają tak, jak powinny. Oprócz odtłuszczania łańcucha i kasety oraz stosowania smaru, warto pamiętać o kilku wskazówkach:
- Używaj odpowiedniego smaru do łańcucha: Mokre smary do łańcucha sprawdzają się w mokrych lub wilgotnych warunkach zimowych; suche smary do łańcucha są najlepsze w bardziej suchych warunkach letnich.
- Nie nakładaj zbyt dużo smaru: Nadmierna ilość smaru przyciąga więcej brudu i zanieczyszczeń do łańcucha podczas jazdy. Z tego powodu najlepiej jest wytrzeć nadmiar smaru z łańcucha po jego nałożeniu. Po jeździe możesz również przetrzeć łańcuch starą szmatą, aby pozbyć się nagromadzonego brudu.
- Czyść nie tylko łańcuch: Czyszczenie pierścieni łańcucha, kółek w tylnej przerzutce oraz demontaż tylnej kasety w celu usunięcia brudu i zanieczyszczeń jest niezbędne do utrzymania perfekcyjnie działającego układu napędowego. Nie musisz przesadzać, ale gruntowne czyszczenie raz w miesiącu (w zależności od tego, jak dużo jeździsz) powinno być celem.
5OBNIŻ WYSOKOŚĆ KIEROWNICY
Jeśli jesteś elastyczny i chcesz poprawić swoją prędkość, zmiana pozycji roweru może pomóc Ci stać się bardziej aerodynamicznym i szybszym. Jednym z najprostszych sposobów jest przyjęcie bardziej aerodynamicznej pozycji ciała poprzez obniżenie wysokości kierownicy. Większość rowerów posiada kilka dystansów pod wspornikiem kierownicy, które umożliwiają dostosowanie wysokości kierownicy poprzez przycięcie rury sterowej. Ale zanim się na to zdecydujesz (po przecięciu rury sterowej nie będziesz mógł jej z powrotem założyć), zawsze możesz zdjąć rozpórki pod wspornikiem, opuścić kierownicę na rurę sterową i umieścić rozpórki na szczycie wspornika. Dzięki temu sprawdzisz, czy nowa, niższa pozycja jest wygodna i nie obciąża zbytnio dolnej części pleców lub szyi.
6DOSTOSUJ NAPIĘCIE PEDAŁÓW
Jednym z najmniej omawianych elementów kolarstwa, który może mieć znaczący wpływ na efektywność pedałowania, jest napięcie pedałów. W większości systemów pedałów bezklamrowych znajduje się sprężyna napinająca, która utrzymuje knagę na bucie w odpowiednim miejscu. Wyregulowanie tej sprężyny w taki sposób, aby knaga była mocno trzymana w miejscu, a jednocześnie pozwalała na niewielki ruch (ruch na boki, który pomaga zapobiegać kontuzjom), umożliwia płynne pedałowanie bez utraty energii. Jest to szczególnie ważne, gdy stoisz z siodełka, ponieważ niepotrzebne ruchy na boki powodują utratę mocy i mniejszą wydajność, co z kolei powoduje spowolnienie. Poeksperymentuj, aby znaleźć najbardziej efektywną ilość napięcia dla siebie.
7WYKORZYSTAJ SWOJE UPADKI
Wykorzystanie wszystkich pozycji kierownicy w rowerze jest konieczne, aby znaleźć wygodną pozycję do jazdy, która pozwala na wytworzenie największej mocy. Jedną z pozycji kierownicy, która nie jest wykorzystywana w takim stopniu, w jakim powinna, jest drop, czyli zakrzywiona pozycja, która pozwala na niższą pozycję jazdy. Jazda w dropie poprawia prowadzenie i równowagę na długich zjazdach, a jednocześnie pozwala na niższą, bardziej aerodynamiczną pozycję, gdy chcesz jechać szybko po płaskim.
Niestety, z powodu złego dopasowania roweru, wielu rowerzystów uważa tę pozycję za niewygodną. Aby uzyskać większą prędkość i przyjąć niższą pozycję, która pozwala na mniejsze wystawienie klatki piersiowej i głowy na działanie wiatru, należy poeksperymentować z dopasowaniem roweru w celu znalezienia pozycji, która jest wygodna nie tylko podczas jazdy na masce i szczycie kierownicy, ale także podczas upadków. Profesjonalne dopasowanie roweru nie jest darmowe, ale jeśli masz problemy z dopasowaniem pozycji na rowerze, jest ono zalecane i jest to koszt, który w ostatecznym rozrachunku pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i czas, ponieważ nie będziesz musiał zmagać się z niepotrzebnymi kontuzjami spowodowanymi złą pozycją na rowerze.
0 Udziały