Podczas gdy opony bezdętkowe stały się dominującym wyborem dla rowerzystów górskich, a nawet szutrowych, kolarze szosowi wolniej przechodzili na opony bezdętkowe. Jednym z powodów jest fakt, że montaż opon bezdętkowych był kłopotliwy i trudny, zwłaszcza w przypadku opon szosowych o małej objętości. Opony te były również cięższe, oferowane tylko w ograniczonej liczbie modeli/marek, a montaż wiązał się z dodatkowym wydatkiem na koła, opony i uszczelniacz.
Główne zalety opon bezdętkowych to unikanie przebić i możliwość jazdy z niskim ciśnieniem, co poprawia komfort i trakcję - wszystkie te cechy są ważne na wyboistych nawierzchniach terenowych. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że większość dróg jest gładka, a przebicia spowodowane uderzeniem (jeśli nie ogólnie) nie są wielkim problemem dla rowerzystów szosowych, korzyści nie przewyższyły jeszcze wad, więc niezawodne opony dętkowe przetrwały.
JAK EWOLUOWAŁ SYSTEM BEZDĘTKOWY
Odkąd dyscypliny off-roadowe zaczęły stosować opony bezdętkowe, technologia poszła do przodu i wiele typowych problemów zostało rozwiązanych. Stopki opon łatwiej blokują się w specjalnych rowkach na obręczy, więc uszczelnienie i "osadzenie" (zablokowanie) opony jest łatwiejsze. Obecnie dostępne są pompki, w których można przechowywać sprężone powietrze, aby zapewnić impuls do założenia opony.
Opony szosowe są również coraz szersze - wielu rowerzystów używa opon o rozmiarze 28c lub większym (ja przez ostatnie kilka sezonów używałem opon szosowych 32c). Ta dodatkowa objętość sprawia, że jest miejsce na uszczelniacz i ogólnie łatwiej jest zamontować opony. Opony o większej objętości są zazwyczaj eksploatowane przy niższym ciśnieniu, aby zwiększyć kontrolę i komfort, a bezdętkowe pomagają uniknąć przebić opon z powodu uszczypnięć, ponieważ nie ma dętek, które mogłyby się uszczypnąć!
Ponieważ coraz więcej osób przechodzi na opony bezdętkowe, większość marek produkuje opony, które są gotowe do montażu w ten sposób, więc możesz zachować swój ulubiony bieżnik i mieć go również bezdętkowego. Wraz z popularnością dyscypliny szutrowej coraz więcej osób przekracza granice możliwości swoich rowerów szosowych, więc szersze opony i opony bezdętkowe pozwalają na obniżenie ciśnienia i zmniejszenie obaw, że dojdzie do przebicia opony z powodu uderzenia lub odłamków zebranych na mniej uczęszczanej drodze.
USTAWIANIE ICH
Jeśli potrafisz zamontować opony dętkowe, montaż opon bezdętkowych nie różni się wiele od montażu opon dętkowych. Zazwyczaj instaluje się specjalny zawór (ponieważ nie ma go w dętce), który jest specyficzny dla Twoich kół. Kiedy zawór jest już zamontowany, można zainstalować jedną stronę opony. Niektórzy ludzie ostrożnie wlewają uszczelniacz do opony, gdy jedna strona jest otwarta, podczas gdy inni ludzie siedzą po obu stronach opony, a następnie odkręcają wewnętrzny "rdzeń" zaworu i wlewają uszczelniacz przez zawór za pomocą strzykawki lub małego adaptera. Chociaż trzeba eksperymentować, gdy opony są już zamontowane, wielu rowerzystów szosowych nie musi wiele robić ze swoimi oponami, poza dodawaniem uszczelniacza co kilka miesięcy.
CZYTAJ DALEJ > JAK NAPRAWIĆ PRZEBITĄ OPONĘ 101
NAPRAWA PRZEBITEJ OPONY BEZDĘTKOWEJ
Podczas jazdy bezdętkowej nadal trzeba mieć przy sobie zapasową dętkę, mimo że prawdopodobieństwo przebicia opony jest znacznie mniejsze. Przebicia mogą być spowodowane dużymi przebiciami, bardzo mocnymi uderzeniami, uszkodzeniami obręczy lub trwałym uszkodzeniem szkła, które dostało się do opony, ale nie zostało uszczelnione przez uszczelniacz.
Aby naprawić przebitą oponę, należy zdjąć jedną stronę opony z obręczy i wyjąć zawór bezdętkowy. Należy sprawdzić, co było przyczyną przebicia (np. znaleźć kolec/szkło), a następnie założyć dętkę tak samo, jak w oponie dętkowej. Jest to tak naprawdę tylko jeden krok polegający na usunięciu zaworu, ale nie trzeba nosić przebitej dętki po naprawie, więc pod tym względem jest to lepsze rozwiązanie.
WNIOSEK KOŃCOWY
Mając do dyspozycji więcej opcji i lepszą technologię niż kiedykolwiek, nadszedł czas, aby przejść na bezdętkowe opony szosowe i cieszyć się kontrolą, komfortem i spokojem ducha, jakie zapewniają opony bezdętkowe i uszczelniacze w porównaniu z tradycyjną technologią dętkową.
0 Udziały