Co jest najtrudniejsze w nauce jazdy na rowerze? Chodnik (mowa o wysypce na drodze!). Cóż, jeśli nie potrafisz odróżnić zębatki od Schradera, lub jeśli nazywasz wszystko, co związane z rowerem "cochamacallits", czas na szybką lekcję kolarskiego słownictwa.
Podstawy
Rumak: Jazda na rowerze bez rumaka jest jak jazda konna bez konia. Choć ten rumak, czyli rower, nie rży, to jednak toczy się z punktu A do punktu B z lekkim pchnięciem nóg.
Rower szosowy: Wykonane z włókna węglowego, tytanu, stali lub aluminium, rowery szosowe są dostępne w wielu kształtach i rozmiarach, aby dopasować się do sportowych potrzeb i ciała rowerzysty. W przeciwieństwie do przeciętnego roweru, rower szosowy jest lżejszy, ma dodatkowe kombinacje przełożeń i jest wyposażony w sportowe opony, które są wąskie, napompowane pod wysokim ciśnieniem i gładkie. Wszystkie te cechy sprawiają, że rowery szosowe nadają się do jazdy z dużą prędkością.
Beater bike: Zazwyczaj jest to emerytowany rumak, który widział już lepsze dni, ale rower poobijany, zwany również gruchotem, jest nadal w stanie udźwignąć swoją wagę (i wagę rowerzysty również!). Rowerzyści wybierają taki rower w dni, gdy ich diabelskie nastawienie nie pozwala im przejmować się techniką prawdziwego roweru szosowego.
Kadencja: Znana również jako rytm pedałowania, kadencja (często mierzona w obrotach na minutę, RPM) zależy od siły pchania rowerzysty i oporu wynikającego z tarcia roweru o podłoże, wiejącego wiatru i nachylenia drogi. Każdy ma swój ulubiony punkt kadencji. Znajdź swój punkt C, zmieniając biegi tak, aby siła pedałowania odpowiadała oporowi.
Biegi: Rowery mają dwa zestawy przerzutek, czyli stos metalowych tarcz z zębami równoległymi do tylnego koła i pedałów (nie, to nie jest broń ninja z odzysku!). Tylna przerzutka (powiedz to 10 razy szybko!) nazywana jest "kasetą". Wannabe gear-heads, sprawdź sekcję "The Gear" poniżej.
Zmiana biegów: Bycie shifty jest dobrą rzeczą w kolarstwie. Shifting, czyli przechodzenie z jednego biegu na drugi, pozwala rowerzystom utrzymać stałą kadencję pomimo zmian oporu lub nachylenia drogi. W większości rowerów przerzutka po prawej stronie kierownicy umożliwia precyzyjną zmianę tylnych przełożeń. Przerzutka po lewej stronie reguluje przednie biegi, używane do większych zmian. Rowerzyści spędzają większość czasu na zmianie tylnych przełożeń, poszukując swojego ulubionego punktu kadencji.
Siodełko: Rowerzyści zasługują na odrobinę amortyzacji podczas całego tego pchania! Siodełko to miejsce, w którym tylne kończyny mogą odpoczywać, podczas gdy nogi się kręcą. Nie jest ono znane z optymalnego komfortu (patrz "odleżyny na siodełku" poniżej), ale przynajmniej utrzyma Cię stabilnie podczas długiego dnia na drodze. A nowsze projekty siodeł, takie jak "bez nosa", obiecują ograniczyć ból pachwiny i ryzyko zaburzeń erekcji.
Gracze
Szosowiec: Szosowiec to oddany rowerzysta szosowy. Szosowcy wiedzą, co się dzieje w świecie kolarskim i prawdopodobnie mogliby nauczyć początkującego rowerzystę czegoś lub dwóch o rumakach i technikach jazdy. Zaprzyjaźnij się z roadie, jeśli możesz!
Chasingowcy: Tak jak łyk wody po alkoholu, ścigacze są rowerowymi go-getterami. Ci kolarze kręcą korbą, by wyprzedzić jadących przed nimi zawodników.
Clydesdale: Więksi kolarze noszą przydomek Clydesdales, który jest zarezerwowany dla kolarzy ważących 200 funtów lub więcej.
Fred i Doris: Początkujący kolarze są nazywani "Fred" i "Doris" przez poważniejszych starych wyjadaczy. (Nowi szosowcy, czytajcie dalej, aby w krótkim czasie brzmieć jak doświadczeni zawodowcy)!
Spinner: Nie mówimy tu o rekordach. Spinner to rowerzysta, który pedałuje z szybką kadencją na mniejszych biegach, polegając na liczbie obrotów na minutę. Każde naciśnięcie pedału jest lekkie i łatwe, ale wymaga szybszego pedałowania, aby utrzymać tempo. Takie wysokie prędkości sprawią, że gapiom też będzie się kręcić w głowie!
Pchacz: Nie ma nic nielegalnego w tej linii pracy. Są to ciężko pracujący rowerzyści, którzy pedałują powoli (z wolną kadencją) na dużych biegach. Chociaż pchanie czuje się bardziej produktywny, spinning jest rzeczywiście bardziej wydajne.
Wiewiórki i indyki: Niektóre kolarskie lingo jest po prostu niewyraźne. Wiewiórki to spanikowani lub niestabilni kolarze, którzy nie potrafią utrzymać stałej linii, a indyki to niedoświadczeni kolarze. Zachowaj ostrożność w pobliżu tych dzikich zwierząt, aby zachować bezpieczeństwo na drodze.
Sprzęt
Wsuwki: Klipsy (aka step-ins lub clipless pedals) to rodzaj pedałów rowerowych, które blokują się na knadze specjalnego buta rowerowego, dzięki czemu rowerzysta jest mocno przytwierdzony do pedału. Aby zablokować pedały typu clip-ins, należy mocno stąpać w dół i do przodu, aż do zatrzaśnięcia (niektóre modele clip-ins wymagają przekręcenia knagi w celu zablokowania). Aby się odpiąć, przekręć pięty na zewnątrz.
Wygląd: Jeden z dwóch głównych stylów pedałów bez zatrzaskowych, pedały Look wymagają knag butów Look, które wystają z podeszwy buta kolarskiego. Przygotuj się na to, że po zsiadaniu z rumaka będziesz wił się jak kaczka.
SPD: W przeciwieństwie do Look'ów, knagi SPD, czyli Shimano Pedaling Dynamics, są wbudowane we wgłębienie w podeszwie buta i pozwalają na stabilniejsze chodzenie.
Buty kolarskie: To nie jest prawdziwy sport bez specjalnego buta, prawda? (Przepraszam pływaków... żartuję!). Buty kolarskie to eleganckie buty, które wpina się w pedały zatrzaskowe, co pozwala na bardziej efektywne przenoszenie mocy. Dla tych kolarzy, którzy chcą być nieco mniej przywiązani do roweru, rozsądną alternatywą są klatki na palce (lub paski na palce).
Kubełek na mózg: Zakryj czaszkę. Dbaj o swój umysł. Nie zaniedbuj swojej głowy. Jakkolwiek się to mówi, pamiętaj, by nosić rowerowy kask ochronny - kask to najważniejszy element wyposażenia rowerzysty! Nie bądź więc początkującym rowerzystą bez kasku - patrzymy na ciebie, Fred.
Chamois: Wyjaśnijmy to sobie teraz. Chamois, czyli wyściełane spodenki rowerowe, nigdy nie powinny być noszone z bielizną. Totalne kolarskie faux pas. Wszystko, co znajduje się między siodełkiem a kośćmi, to spandexowa ircha (aka "shammy"), która ogranicza otarcia, pęcherze i odleżyny (patrz poniżej).
Koszulka: Zapomnij o czołgach i koszulkach. Rowerzyści noszą koszulki, które odprowadzają pot i utrzymują chłód (na więcej niż jeden sposób!). Zawodnicy, którzy odnieśli sukces mogą nawet zdobyć specjalne koszulki podczas wyścigów. W Tour de France, cztery najbardziej znane koszulki to pożądana żółta koszulka (dla lidera wyścigu), koszulka w kropki (dla najlepszego wspinacza, lub "Króla Gór"), zielona koszulka (kolarz z największą liczbą punktów etapowych) i biała koszulka (dla najlepszego młodego kolarza). Innym imponującym elementem koszulki jest tęczowa koszulka, noszona przez aktualnego mistrza świata.
Super strój lub zestaw: Niektórzy sportowcy lubią ubierać się tak, by robić wrażenie, a kolarze nie są tu wyjątkiem. Superkombinezon to dopasowany strój kolarski, który obejmuje spodenki, koszulkę, a nawet buty i skarpetki. Prawdziwi gwiazdorzy dopasowują też swoje rowery!
Wyposażenie mechaniczne
Od szprych i siodełek po nakrętki i śruby - rower szosowy ma mnóstwo części mechanicznych. Zapoznaj się z tym pomocnym filmem na temat części rowerowych, aby uzyskać bardziej obrazowe podsumowanie anatomii roweru.
Rama: Rama jest kręgosłupem roweru, czyli geometryczną rurą łączącą jego części. Często pusta w środku i wykonana z lekkiego materiału, rama występuje w różnych kształtach i długościach. Odpowiednio dopasowany rozmiar ramy jest ważny dla efektywnego wykorzystania energii i postawy podczas pedałowania.
Opony szosowe/wyścigowe: Chude, łyse i pękające w szwach. Brzmi atrakcyjnie, prawda? Opony wyścigowe są wąskie, bez bieżnika i utrzymywane pod wysokim ciśnieniem, aby zminimalizować tarcie i zmaksymalizować prędkość. Opony są zazwyczaj napompowane do 110-120 psi (funtów na cal kwadratowy), co czyni je twardymi jak skała - zupełnie jak pośladki rowerzysty.
Klinkier: Klinkier to standardowa opona do rowerów szosowych, w skład której wchodzi gumowa opona (jak zawsze, gumy służą do ochrony!), zewnętrzna obręcz, na której trzyma się opona i oddzielna dętka wewnątrz opony, która wymaga napompowania.
Schrader: Zawór Schradera, znajdujący się na większości opon, służy do pompowania dętki znajdującej się w oponie rowerowej. Na szczęście pompki rowerowe załatwiają sprawę! Pompuj tak długo, aż opony osiągną odpowiednie ciśnienie PSI, które powinno być podane wzdłuż obręczy, w pobliżu nypli szprych (pamiętaj, żeby nie wchodzić do rynny).
Przedmuchaj/popuść dętkę: Pstryk, trzask, POP! Kolejna dętka rozpada się w pył. Nie martw się, przebite opony zdarzają się najlepszym rowerzystom, dlatego kolarze zawsze wożą ze sobą dodatkowe dętki i przenośny pojemnik z CO2, aby ponownie napompować oponę podczas jazdy.
Błotniki: Na te mokre, bagniste dni błotnik (lub klapa przeciwbłotna) jest najlepszym przyjacielem rowerzysty. Przymocowany do tylnego siedzenia, błotnik unosi się nad tylnym kołem, aby zablokować rozpylanie rozbryzganego błota.
Szybkozamykacz: Szybkozamykacz (lub "QR" dla rowerowych bywalców) jest śrubą i dźwignią, która pozwala rowerzystom na ręczną regulację różnych części roweru. Istnieje QR, który reguluje wysokość siodełka, oraz inny, który zaciska koło. Odkręć i przekręć QR, aby podnieść siodełko lub zdjąć koło w zależności od potrzeb.
Zrzutki i haki: Nie, to nie jest nowy ruch taneczny. Drops to dolna część odwróconej w dół kierownicy roweru szosowego, natomiast zakrzywione segmenty nazywane są hakami.
Łańcuch rowerowy: Łańcuch rowerowy, czyli pętla ogniw łańcucha, która otacza koła zębate, sprawia, że koła kręcą się w kółko. Czasami łańcuch się zsuwa i trzeba go założyć z powrotem - przygotuj się na zabrudzenie rąk!
Smarowanie: Rowery też potrzebują pielęgnacji, więc nie zapomnij o smarze. Smaruj łańcuch, nakładając go obficie przed jazdą. Lube love goes a long way.
Przerwy: Hamulce... pshh, kto ich potrzebuje? Cóż, w świecie, w którym samochód zjada rower, rowerzyści z pewnością ich potrzebują. Hamulce w rowerach szosowych są dostępne w różnych stylach i zazwyczaj znajdują się w pobliżu przerzutek. Lewy hamulec blokuje przednią oponę, a prawy spowalnia tylną. Aby gwałtownie zahamować, należy wcisnąć oba hamulce. Nigdy nie ściskaj samego lewego hamulca, chyba że lubisz przerzucać przód nad kierownicą.
Układ napędowy: Układ napędowy roweru to układ mechaniczny, który przekształca siłę pedałowania rowerzysty w ruch do przodu. No wiesz, te wszystkie metalowe rzeczy między kołami! W skład układu napędowego wchodzą zazwyczaj pedały, przednia i tylna przerzutka, korby, kaseta, zębatki i łańcuch.
Zębatka: Kiedy rowerzyści używają słowa przerzutka, mają na myśli zębatki (aka cogs), czyli przypominające broń ninja kółka z zębami. Zęby te mogą być zgryźliwe (patrz "tatuaż na obręczy łańcuchowej" poniżej), ale ich faktycznym zadaniem jest zaczepianie się o ogniwa łańcucha rowerowego, aby pomóc w prowadzeniu roweru.
Korba: Stanowiąca część układu napędowego, korba (lub przednia tarcza mechanizmu korbowego) obejmuje koła zębate znajdujące się najbliżej przedniego koła (obok pedałów) oraz obracające je korby.
Kaseta: Nie, to nie jest powrót do mixtape'ów z lat 80-tych. Kaseta, czyli tylny blok, to zestaw kół zębatych znajdujących się obok tylnej opony. Tylne koło ma zazwyczaj od pięciu do dziewięciu zębatek. Największa zębatka (najbardziej wewnętrzna, najbliżej koła) służy do łatwego pedałowania. Najmniejsza, najbardziej zewnętrzna zębatka umożliwia osiąganie większych prędkości, ale trudniej się nią pedałuje, chyba że rower zjeżdża z góry.
Przerzutka: Przerzutka (lub przednia i tylna przerzutka) przenosi łańcuch z biegu na bieg zgodnie z instrukcjami przerzutki. Przerzutka przednia współpracuje z korbą, a druga z tyłu z kasetą.
Watt: Naciskanie pedałów generuje dużą ilość watów, co jest miarą używaną do określenia mocy roweru. Im większa siła nacisku na pedały, tym większa moc.
LBS: Slangowo oznacza lokalny sklep rowerowy, w którym "technicy" i "klucze" (mechanicy rowerowi) podrasowują rumaki, aż będą jak nowe.
Bóle i dolegliwości
Bonk: Biegacze nazywają to ścianą, rowerzyści - bonkiem. Bonk to stan całkowitego wyczerpania, najczęściej odczuwany przez rowerzystów, którzy nie zjedli śniadania lub nie nawodnili się dobrze. Regeneracja po bonk wymaga odpoczynku, H2O i wysokowęglowodanowych pokarmów. Nie pozwól, by przytrafił Ci się bonk!
Wysypka: Jazda na rowerze jest przyjemna tylko wtedy, gdy tym, który jeździ po chodniku, jest rumak, a nie skóra rowerzysty. Wypadek może spowodować bolesne zadrapania, zwłaszcza na udach, biodrach i pośladkach - częściach ciała, które zazwyczaj jako pierwsze uderzają o podłoże. Aby uniknąć obtarć, należy zawsze zwracać uwagę na ruch uliczny i warunki drogowe, a także nigdy nie jeździć bez kasku!
Odleżyny od siodła: Kozice mogą zrobić tylko tyle, aby zapobiec otarciom od nóg do siodełka. Pedałowanie w górę i w dół może powodować odleżyny w okolicach siateczki - prawdziwy ból tyłka.
Biff: Znane również jako kraksa rowerowa, biffy nie są twoimi BFF.
Endo: Endo to sytuacja, w której rowerzysta przewraca się przez kierownicę, koniec z końcem.
Używany i nadużywany: Kiedy rowerzyści kończą długą i wyczerpującą jazdę, czują się wykończeni, nawet jeśli unikają endo i wysypki. Zdejmij krawędź za pomocą kąpieli z lodem.
Witamina I: Go-to Rx dla pokolenia Y, Witamina I (lub Ibuprofen) jest środkiem przeciwbólowym z wyboru przez wielu używanych i nadużywanych rowerzystów. Jak wszystkie leki, Ibuprofen powinien być brany z ostrożnością (więc najpierw sprawdź z lekarzem!). I pamiętaj, że odpoczynek i dni regeneracji są kluczowe, podobnie jak dynamiczne rozciąganie.
Tatuaż na łańcuchu: Pieszczoty z pierścienia łańcucha nie są zbyt romantyczne. Tatuaż na łańcuchu, czyli "rookie mark", to wzorzyste plamy smaru pozostawione na nodze rowerzysty po przypadkowym naciśnięciu na obręcz. Przygotuj się na to, że będziesz musiał użyć swojego własnego smaru (czyli smaru z łokcia!) podczas usuwania tego tymczasowego tatuażu.
Wonky: Wszystko, co podczas jazdy na rowerze jest nietypowe, niezależnie od tego, czy jest to część roweru, czy nastrój innego rowerzysty, jest uważane za dziwne.
Trzymaj gumę na drodze: Sposób rowerzysty na powiedzenie "jedź mądrze" (lub "lepiej nie bądź indykiem i nie rozbij się, bo chcę dziś mocno pojechać").
Wyścig
Criterium: Criterium, lub "crit", to krótki wyścig kolarski na ulicach miasta, który zazwyczaj trwa mniej niż godzinę i obejmuje 5K lub mniej.
Century: Stulecie to wyścig na dystansie 100 mil.
Próba czasowa: Wyścig rozłożony w czasie, w którym często używa się kasków przypominających kaski kosmitów w celu uzyskania większej prędkości.
Grand Tour: Czy Tour de France brzmi znajomo? Fani mogą Ci powiedzieć, że coroczny wyścig przez Francję jest częścią europejskiego Grand Tour, czyli triady profesjonalnych wyścigów kolarskich we Francji, Włoszech i Hiszpanii, z których każdy trwa trzy kolejne tygodnie. Składają się z kilku dni spędzonych w siodle, z mieszanką indywidualnych i drużynowych prób czasowych, podjazdów pod wzgórza i sprintów o łącznej długości ponad 3000 km (ponad 2000 mil!).
Slipstream: Gdy tylko jest to możliwe, rowerzyści wykorzystują ślizgawkę, czyli kieszenie powietrza za poruszającymi się obiektami, które łamią wiatr. Jazda w ślizgu (lub "drafting") pozwala rowerzystom zużywać o 30-40 procent mniej energii. Drafting za pojazdem silnikowym nazywany jest "motorpace".
Peleton: Uważaj Mufasa, stampede! Pędzące stado kolarzy w wyścigu szosowym nazywane jest peletonem (po francusku "mała piłka", znana również jako grupa lub paczka). Dlaczego jednak mamy sobie nawzajem przeszkadzać? Jazda w grupie pozwala kolarzom na wykorzystanie efektu "slipstreamingu" i zaoszczędzenie tak potrzebnej energii.
Korba: Pedałuj jak szalony! Podkręć obroty na minutę, aby osiągnąć błyskawiczną prędkość.
Jam: Gotowy czy nie, jam to okres ostrej, szybkiej jazdy. Kręć korbą!
Młot: Czy ktoś powiedział, że czas na młotek? Hammering, lub "big ringing it", to ostre pedałowanie na dużych biegach, które stawiają największy opór, ale dają najwięcej mocy. Hammerfest to długa, wyczerpująca sesja hamowania, czasami podczas walki z silnym wiatrem.
Atak: Gotowy do wykonania ruchu? Atak, lub ucieczka, to nagła próba oderwania się od kolarza lub grupy kolarzy.
Skok: Atak od razu po starcie, skok oznacza początek sprintu.
Kopnięcie: Ostatni atak w sprincie, kopnięcie jest ostatnią próbą wyprzedzenia zawodników jadących przed nim.
Wycieczka: Przejażdżka to spokojna jazda, podczas której rowerzyści mogą podziwiać widoki. Ale pamiętaj, oczy na drogę - nawet podczas jazdy!
JRA: "Just riding along" to przejażdżka, która poszła nie tak. Technicy i mechanicy słyszą tę samą starą, podejrzaną historię, kiedy poobijany rumak zgłasza się do naprawy: "Och, ja tylko jechałem... a potem uderzyłem w dziurę i mój rower rozpadł się na kawałki!".
Pełne schowanie: Schyl się i tocz! Jeszcze lepiej, zrób pełny skłon (lub pochyl się w stronę kierownicy), aby móc się toczyć z maksymalną prędkością na zjazdach.
Granny Gear: Gdyby babcia była rowerzystką, byłaby to jej ulubiona przerzutka. Przełożenie Granny określa najniższe możliwe przełożenie. Oznacza to, że rower jedzie na najmniejszej tarczy w przednim kole i największej tarczy w tylnym (największa zębatka kasety). Na płaskich drogach, bieg typu "granny" daje poczucie bezwysiłkowego kręcenia. Na stromych wzniesieniach, bieg granny to konieczność przetrwania. Babcia zawsze wie, co jest najlepsze.
LSD: LSD to niezła podróż. Chwila, nie taka podróż! LSD odnosi się do długiej jazdy treningowej na stałym dystansie, co zwykle oznacza dwugodzinną wycieczkę rowerową w solidnym tempie aerobowym.
W strefie: Potraktuj to jako kolarską nirwanę. Bycie "w strefie" jest stanem błogości, gdy w słodkim miejscu kadencji czuje się po prostu bardzo dobrze.
Ilustracja autorstwa Shannon Orcutt
Zobacz więcej od naszych przyjaciół z Greatist:
- 30-minutowy trening na rowerze
- Wszystko, co musisz wiedzieć o Indoor Cycling
- 7 rzeczy, o których nikt ci nie powie przed pierwszymi zajęciami Indoor Cycling
0 Udziały