Większość tras cyclocrossowych jest krótka, szybka i wypełniona ostrymi zakrętami. Błoto, żwir i inne przeszkody sprawiają, że pokonywanie zakrętów na trasie cyclocrossowej może znacznie różnić się od tego, do czego jesteś przyzwyczajony na rowerze szosowym.
Aby pomóc Ci opanować podstawy, skorzystaj z poniższych porad, aby poprawić swoje umiejętności pokonywania zakrętów i stać się bezpieczniejszym i bardziej efektywnym kolarzem.
TECHNIKA POKONYWANIA ZAKRĘTÓW
Podstawowa technika pokonywania zakrętów na rowerze cyclocrossowym różni się od tej, do której możesz być przyzwyczajony na szosie. W zależności od nawierzchni, może być konieczne pedałowanie na zakręcie i nie przechylanie się tak bardzo, jak jesteś do tego przyzwyczajony. Pedałowanie pomaga zachować przyczepność, a w przypadkach, gdy musisz znacznie zwolnić, poprawia równowagę i chroni przed koniecznością zejścia z roweru i ucieczki.
Oto kilka wskazówek dotyczących techniki, z których możesz skorzystać:
- Utrzymuj ciężar ciała w centrum, nie pochylając się ani zbytnio do przodu, ani do tyłu.
- Powoli pedałuj na zakrętach i przyspieszaj, gdy to możliwe.
- Jeśli nie możesz pedałować na ostrym zakręcie, obróć zewnętrzny pedał do pozycji godziny 6. Możesz również odpiąć wewnętrzną stopę i być gotowym do postawienia jej na ziemi, aby utrzymać równowagę, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Patrz w górę podczas pokonywania zakrętu i utrzymuj wzrok na miejscu, w którym chcesz, aby Twój rower jechał.
1PRZYGOTOWANIE PRZED ZAKRĘTEM
Choć nie zawsze masz na to czas, ustawienie się w odpowiedniej pozycji przed zakrętem może mieć ogromny wpływ na to, jak dobrze uda Ci się utrzymać tempo jazdy. Oto, co powinieneś zrobić przed wejściem w zakręt:
- Użyj hamulców, aby zwolnić do prędkości, która umożliwi Ci pokonanie zakrętu bez użycia hamulców.
- Przesuń pedały tak, aby ramiona korby były ustawione poziomo do podłoża.
- Stań na pedałach, przenosząc większość ciężaru ciała na pedały, tak aby ciało znajdowało się w neutralnej pozycji.
- Rozluźnij chwyt, co ułatwi pokonywanie niespodziewanych wybojów lub innych przeszkód, których nie widzisz na wybranej trasie.
- Zmień bieg na taki, jaki będzie Ci potrzebny na zakręcie lub do przyspieszenia na wyjściu z niego.
2WYBIERZ SWOJĄ LINIĘ JAZDY
Na rowerze szosowym w większość zakrętów wchodzisz szeroko, pochylając motocykl przy dojeździe do wierzchołka i wychodząc szeroko. Pozwala to na jazdę w jak najprostszej linii przy zachowaniu maksymalnej prędkości. W cyclocrossie taka linia może nie zawsze być możliwa i musisz wziąć pod uwagę inne czynniki. Jeśli na przykład na zakręcie jest błoto, możesz chcieć trzymać się krawędzi zakrętu, gdzie może być więcej trawy lub nieco twardszego podłoża. Dzięki temu będziesz mógł pedałować szybciej, nie tracąc zbytnio rozpędu. Będziesz również chciał unikać głębszych odcinków błota, nawet jeśli oznacza to konieczność pokonania zakrętu dłuższą drogą. Na żwirowym zakręcie możesz wybrać linię, która jest najbardziej gładka i nie ma tak wielu kamieni.
Oznacza to, że czasami będziesz musiał zrezygnować z najkrótszej linii na rzecz tej, która zapewnia największą przyczepność. Pomoże Ci to utrzymać tempo i szybciej wyjść z zakrętu.
3DOBIERZ WŁAŚCIWE OPONY
Wybierając opony przeznaczone do cyclocrossu, upewnij się, że kupisz parę, która ma wypustki na zewnętrznej części. Zapewni Ci to dodatkową trakcję, gdy będziesz musiał lekko przechylić rower, aby bezpiecznie pokonać zakręt. Wybierz również wystarczająco szeroką oponę, która pozwoli Ci na jazdę z niższym ciśnieniem. Na trasach, na których będziesz musiał pokonywać wiele ciasnych zakrętów na luźnym podłożu i w błocie, niższe ciśnienie w oponach zapewni Ci lepszą trakcję. Pamiętaj jednak, że ciśnienie w oponach powinno być również uzależnione od wagi motocyklisty, więc jeśli ciśnienie będzie zbyt niskie dla Twojej wagi, będziesz bardziej narażony na przebicie opony na wyboistej trasie. Aby dobrać odpowiednie ciśnienie, musisz poeksperymentować z różnymi oponami i sprawdzić, co będzie dla Ciebie najlepsze.
4RELAKS
Jednym z głównych kluczy do bezpiecznego pokonywania zakrętów przy jednoczesnym zachowaniu jak największego tempa jazdy jest umiejętność zrelaksowania się. Może to być trudne, gdy musisz zmagać się z buksującymi kołami i innymi zawodnikami próbującymi wyprzedzić Cię na ciasnym zakręcie. Ale bycie spiętym powoduje tylko nadmierną korektę, wytrąca Cię z linii i może sprawić, że stracisz kontrolę nad motocyklem.
Zamiast tego postaraj się utrzymać górną część ciała tak rozluźnioną, jak to tylko możliwe. Ułatwia to pochłanianie nierówności i wprowadzanie drobnych korekt, gdy koła tracą przyczepność. Nie walcz z kierunkiem, w którym chce jechać motocykl, a zamiast tego podążaj za swoim pędem, dopóki nie będziesz mógł bezpiecznie skorygować swojego zachowania.
0 Udziały