Dbanie o zadowolenie mechanika rowerowego może nie być najważniejsze, ale jako rowerzyści, większość z nas polega na tych pracowitych ludziach, którzy dbają o to, byśmy pedałowali bezpiecznie, niezawodnie i - najlepiej - z dodatkową prędkością. Przynajmniej tyle możesz zrobić, aby im pomóc, przeprowadzając rutynową konserwację swojego dwukołowca - podobnie jak nitkujesz i szczotkujesz zęby między wizytami u dentysty.
CZYSTY MOTOCYKL I ODPOWIEDNIE SMAROWANIE
Scott Kelly w swoim warsztacie, Dundas Speed Shop, naprawiał jedne z najbardziej luksusowych motocykli na świecie. Przygotowywał również niektóre z najszybszych rowerów na największych imprezach kolarskich. Jego rada jest prosta: "Umyj rower i odtłuść łańcuch. Następnie ponownie zastosuj prawdziwy smar rowerowy. Nie olej do pił łańcuchowych czy olej silnikowy!". Może być kuszące użycie jakiegokolwiek smaru, który jest w garażu, gdy nie masz smaru do roweru, ale skończy się to wielkim bałaganem (i zrzędliwym mechanikiem). Olej silnikowy zatrzymuje brud z drogi i szlaków, co powoduje duże tarcie w łańcuchu, duży bałagan i wyjątkowo wysokie ryzyko, że po dotknięciu łańcucha nogą zrobisz sobie niesławny tatuaż na obręczy.
CZYTAJ WIĘCEJ > 1-minutowa konserwacja roweru, którą możesz wykonać sam
Jeremy Simmons z The Trek Store Barrie rozwija koncepcję utrzymywania roweru w czystości. "Tuning czystego roweru będzie o wiele bardziej skuteczny niż tuning czegoś, co jest pokryte błotem lub latami brudu. Rower nie musi być nieskazitelnie czysty, ale im czystszy, tym lepiej!".
POWIETRZE W OPONACH
Dodając ostatnią kluczową praktykę do naszej listy, Jeremy mówi: "sprawdzaj ciśnienie w oponach przed każdą jazdą, nawet szybkie ściśnięcie, aby upewnić się, że obie opony są napompowane i mają podobne ciśnienie do siebie, jest wystarczające dla większości rowerzystów."
Wielu problemów z przebitymi oponami, uszkodzeniami obręczy, skróconą jazdą, a nawet wypadkami można uniknąć, czyniąc kontrolę ciśnienia w oponach częścią rutyny regularnej jazdy. Jeśli to możliwe, używaj cyfrowego ciśnieniomierza, aby mieć pewność, że opony są napompowane dokładnie do ciśnienia, które jest potrzebne w dniu wyścigu, a które jest zmienne w zależności od warunków i trasy.
Biorąc pod uwagę, że obaj mechanicy wymienili czysty rower jako najlepszy, warto włożyć trochę energii w skompletowanie dobrego zestawu do mycia. Na szczęście podstawowy zestaw do mycia nie jest drogi, a wiele z poniższych elementów prawdopodobnie masz w domu.
Typowa zawartość zestawu do mycia:
- Wiadro
- Gąbki i/lub szczotki o różnych rozmiarach/strukturach
- Mydło do naczyń (biodegradowalne i nie powodujące korozji)
- Środek odtłuszczający i szczotka do czyszczenia łańcucha lub urządzenie czyszczące
- Smar do łańcucha odpowiedni do rowerów (nie olej silnikowy ani smar)
Miękkie, czyste ręczniki lub szmaty do osuszenia roweru.
PODSUMOWANIE
Utrzymywanie roweru w czystości i suchości, napompowanych opon i łańcucha nasmarowanego smarem rowerowym sprawia, że jazda staje się lepsza, a mechanik wykonuje świetną pracę przygotowując rower do kolejnej przygody.
0 Udziały