Gotowy na jazdę do pracy, ale dawno nie ruszałeś roweru? Nie obawiaj się. Te wskazówki DIY z Popular Mechanics sprawią, że rower będzie gotowy do jazdy w ciągu godziny.
przez Popular Mechanics
Jeśli udasz się do mechanika, pełna konserwacja będzie kosztować od 30 do 75 dolarów - jest to opłacalna inwestycja dla rowerzysty, który nie ma narzędzi ani czasu. Ale jeśli zabierasz rower na comiesięczną konserwację, cena zaczyna się sumować. Poza tym, większość czynności konserwacyjnych jest łatwa, tania i zajmie każdemu majsterkowiczowi około godziny. Poprosiliśmy Santiago "Pinkey" Gonzaleza, byłego "pierwszego" mechanika rowerowego prezydenta George'a W. Busha, o wskazówki dotyczące domowego tuningu.
Zrób miejsce
Kurz i brud to wróg roweru, więc najpierw znajdź czystą, otwartą przestrzeń (z podłogą, która poradzi sobie z rozlanym smarem). Na przykład, jeśli korzystasz z podjazdu, najpierw zamieć go. Jeśli masz więcej niż jeden rower, możesz chcieć kupić podpórkę dla roweru, mówi Santiago "Pinkey" Gonzalez, wiceprezes Revolution Cycles, jednego z największych sklepów rowerowych w metropolii D.C.. Jest to stojak w kształcie wahaczy z dwiema nogami i hakiem, który trzyma dolny wspornik i będzie kosztować około 20 dolarów. W przeciwnym razie należy obrócić rower, zdjąć koła i delikatnie położyć rower, jeśli sam nie utrzymuje równowagi na barach i siedzeniu.
Wyczyść każdy centymetr
Według Gonzaleza tuning roweru polega głównie na czyszczeniu, smarowaniu i kilku drobnych korektach. Czyszczenie jest jednym z najłatwiejszych, ale i najważniejszych sposobów konserwacji roweru.
Po pierwsze, należy sprawdzić zabrudzenia wokół łańcucha i mechanizmu napędowego, które Gonzalez nazywa "sercem roweru". Przetrzyjcie go ręcznikiem, a jeśli łańcuch jest szczególnie brudny, zardzewiały lub pokryty smarem, użyjcie kilku rozpyleń odtłuszczacza (np. WD40), delikatnej szczotki między ogniwami i silnych magnesów, które przyciągną opiłki metalu. Jeśli używasz odtłuszczacza, pamiętaj, aby przed ponownym nasmarowaniem łańcucha wytrzeć go z płynu i pozostawić do całkowitego wyschnięcia.
Po zadbaniu o łańcuch napędowy, czas przejść do korpusu. Jeśli jesteś rowerzystą górskim i często zdarza Ci się zabłocony, Gonzalez mówi, że możesz umyć rower lekką mgiełką. Upewnij się, że nie kierujesz strumienia wody na piasty, wspornik dolny lub główkę ramy. Mogą one powodować skrzypienie roweru i rdzewienie jego wnętrza. Użyj mydła do mycia naczyń, spień je do lekkiej piany, a następnie dokładnie spłucz i pamiętaj, aby po dokładnym osuszeniu roweru ręcznikiem, odbić go, aby usunąć nadmiar wody.
WSKAZÓWKA DLA Majsterkowicza: Płyn do czyszczenia łańcucha o wartości od 30 do 50 dolarów zawiera odtłuszczacz, magnesy i szczotki, a wszystko to w jednym czystym i łatwym do użycia narzędziu. Oczywiście, większość majsterkowiczów nie ma nic przeciwko temu, aby trochę smaru dostało się do ich paznokci.
Nie zapomnij o smarze
Jedną z głównych przyczyn problemów z rowerem jest brak smarowania. Jeśli nie sprawdzisz smarowania raz w miesiącu, łożyska mogą zgrzytać, metal się ściera, a rower przestaje działać płynnie. Można też przesadzić ze smarowaniem, przez co rower staje się magnesem na brud, co powoduje podobne problemy. Zdaniem Gonzaleza, idealne smarowanie powinno być ledwo widoczne, ale pozostawiać oleisty osad po dotknięciu palcem.
Dla rowerów ogólnego przeznaczenia (na drogach, przy dobrej pogodzie) Gonzalez zaleca stosowanie na łańcuch bardzo suchego smaru na bazie teflonu. Bardzo suchy smar jest mokry, ale pozostaje suchy, dzięki czemu nie przyciąga tyle brudu i zanieczyszczeń. Oczywiście, jeśli zamierzasz jeździć na mokrym rowerze górskim, gdzie płyną strumienie, lub wybierasz się w każdą ulewę, mokry smar będzie lepiej chronił łańcuch.
Nałóż kilka kropel na wierzch i spód wszystkich ogniw łańcucha i uruchom biegi w górę i w dół. Weź szmatkę i spróbuj wytrzeć nadmiar smaru. Następnie przejdź do linek. Jeśli złapie Cię deszcz, dostanie się on do obudowy i może spowodować korozję kabla, mówi Gonzalez, i dlatego właśnie musisz zawsze utrzymywać je nasmarowane. Nałóż kilka kropel lub rozpyl lekki lubrykant w miejscu, gdzie przewód hamulcowy wchodzi do obudowy i powinno być dobrze.
WSKAZÓWKA DLA Majsterkowicza: Oto sztuczka, która pomoże Ci utrzymać linki w dobrym stanie. Odwróć rower, trzymaj go z przodu i pedałuj, przełączając na najłatwiejszy (najniższy) bieg. Teraz, trzymając rower w miejscu, kliknij manetką w najtwardszy bieg, dając linkom luz. Wyciągnij linki z obudowy, nasmaruj je, a następnie pedałuj, aby usunąć luz z linek, wciągając je z powrotem do obudowy.
Kontrola i regulacja hamulców
Przed wyruszeniem w drogę należy sprawdzić stan hamulców. Po pierwsze, spójrz na klocki. Gdy dojdziesz do punktu, w którym widzisz linie - wskaźniki zużycia - lub metal przebijający przez klocki hamulcowe, musisz je wymienić. Jeśli hamulce wydają odgłos szlifowania po ich wyrównaniu, być może trzeba je przeszlifować, mówi Gonzalez. Hałas to znak, że klocki uderzyły zbyt nisko lub zbyt wysoko, a zeszlifowanie klocka pomoże mu trafić w obręcz. Aby nadać klockowi odpowiedni kształt, użyj wełny stalowej lub bardzo drobnego papieru ściernego. Sprawdź, czy na felgach nie ma niedoskonałości, a następnie starannie je zeszlifuj.
Następnie sprawdź, czy linka hamulcowa nie jest zużyta i wymień ją, jeśli w kilku miejscach są luźne żyłki lub rdza. Przy wymianie linki hamulcowej bez specjalnych narzędzi, najłatwiej jest zrobić to w dwie osoby - jedna osoba do przytrzymania zacisków na miejscu (dociskając klocki do obręczy), druga do ściągnięcia linek szczypcami i dokręcenia kluczem imbusowym lub małym kluczem.
Po dokręceniu linki hamulcowej należy ścisnąć dźwignię, aby sprawdzić, czy nie ma luzu na przewodzie. Jeśli linka jest całkiem nowa, prawdopodobnie trochę się rozciągnęła i może być konieczna jej regulacja.
WSKAZÓWKA DLA DOROSŁYCH: Jeśli jesteś zdany na siebie, kilka gumowych opasek naciągniętych na zaciski może utrzymać hamulce ciasno przy obręczy.
Ciśnienie w oponach
Mówiąc najprościej, zawsze sprawdzaj ciśnienie w oponach. Aby to zrobić, użyj manometru i dopasuj ciśnienie do zalecanych wartości, wydrukowanych na boku opony. Ogólnie rzecz biorąc, Gonzalez mówi, że w rowerach górskich standardem jest ciśnienie od 40 do 80 psi, a w rowerach szosowych maksymalnie 120 psi. Jak mówi Gonzalez, z przodu należy zmniejszyć ciśnienie o 5-10 psi, ponieważ większość ciężaru spoczywa na plecach.
WSKAZÓWKA DLA majsterkowicza: Jeśli nie masz manometru z pompką, kup manometr do dyszy. Jeśli dużo jeździsz, sprawdzaj ciśnienie raz w tygodniu. Jeśli jeździsz okresowo, zawsze sprawdzaj ciśnienie powietrza - uchroni Cię to przed wieloma przebitkami.
Przekładnie, zestawy słuchawkowe i koła: Rozwiązywanie problemów
Rozwiązywanie problemów i naprawa roweru może zająć więcej niż godzinę i może wymagać użycia specjalnych narzędzi. W przypadku problemów takich jak klikające przerzutki, luźne główki lub źle ustawione koła, najlepiej zabrać rower do mechanika lub przeczytać instrukcję obsługi i poświęcić czas na rozwiązanie problemu. Jeśli nie wiesz, co robisz, możesz zniszczyć łożyska z nadmiernie dokręconym headsetem, zrujnować koło z niewłaściwie ustawionymi zębatkami lub mieć koło, które nie jest zbudowane prawidłowo, zapaść się (lub "pancake").
WSKAZÓWKA DLA majsterkowicza: Jeśli wiesz, jakich odgłosów słuchać, możesz wyregulować śruby niskiego (łatwego) i wysokiego (twardego) biegu. Jedną z najważniejszych regulacji jest regulacja niskiego biegu, ponieważ przerzutka, jeśli jest źle wyregulowana, może wejść w szprychy i je przebić. Jedna zasada dla Gonzaleza: Jeśli bawisz się śrubami, połóż palec wskazujący na tylnej części przerzutki. Przełączcie na niski bieg i odsuńcie go palcami od koła. Gwarantuje to pewną przestrzeń pomiędzy przerzutką a szprychami, nawet na najniższym biegu.
0 Udziały