Przygotowujesz swój rower do sezonu rowerowego? Bez względu na to, czy dojeżdżasz do pracy, czy masz pokaźną kolekcję rowerów wyścigowych, możesz zaoszczędzić sporo wysiłku i pieniędzy, jeśli będziesz na bieżąco dbać o swój jednoślad. Oto 3 główne rzeczy, których Twój mechanik rowerowy życzyłby sobie, abyś robił:
Via Bicycling.com
Co z tego, że nie jesteś wirtuozem, jeśli chodzi o naprawę rowerów? Nadal możesz wykonać kilka rutynowych czynności konserwacyjnych, które nie tylko pozwolą Ci zaoszczędzić pieniądze, ale także przedłużą żywotność Twojego roweru - nie wspominając o tym, że pozwolą Ci czerpać większą przyjemność z jazdy na nim, niż prawdopodobnie robisz to teraz.
W tym celu odwiedziliśmy jeden z najlepszych sklepów rowerowych w Nowym Jorku i namówiliśmy mechanika Marka Purdy'ego, aby zdradził nam kilka sekretów swojego fachu. Oto, co chciałby, aby klienci robili dla swoich rowerów.
I. Wyczyść i nasmaruj wspornik siodła.
Użyj taśmy wokół wspornika siodła, aby zawsze mieć siodełko na tej samej wysokości. (Fot. Robertson/Velodramatic)
Niewiele rzeczy jest bardziej frustrujących, czasochłonnych lub łatwych do uniknięcia niż zacinający się wspornik siodła. Oto, jak temu zapobiec:
1. Zaznacz wysokość siodełka kawałkiem taśmy, owijając ją wokół sztycy w miejscu, gdzie styka się ona z ramą.
2. Zdejmij sztycę i wytrzyj ją czystą szmatą.
3. Wepchnij szmatę w rurę podsiodłową tak daleko, jak to możliwe i wyciągnij ją.
4. Posmaruj rurę podsiodłową smarem i wsuń sztycę z powrotem do ramy, aż do linii taśmy.
5. Dokręć zacisk. (Powiązany artykuł: Używanie klucza dynamometrycznego)
6. Odjedź zadowolony, wiedząc, że udało ci się na jakiś czas powstrzymać gniew mechanika. Rób to co najmniej dwa razy w sezonie. Albo inaczej.
I tak, możesz używać zwykłego smaru z węglem. Kretyn, który twierdzi inaczej, próbuje tylko brzmieć na mądrzejszego od ciebie. Nie jest. Ale śmiało używaj pasty węglowej, jeśli wspornik siodła się ślizga.
II. Nasmaruj prowadnicę linki suportu.
Minimalistyczne prowadnice linek przylutowane do ramy ze stali nierdzewnej.
(Zdjęcie: Mitch Mandel)
Chcesz radykalnie poprawić swoją zmianę biegów w 10 sekund? Chcesz zaoszczędzić 20 dolarów i przestać marnować mój czas? Ta mała rynna, po której przesuwają się linki przerzutki wymaga trochę uwagi. W przeciwnym razie stanie się ono gumowate od Twojego napoju sportowego i skorupiaste od brudu drogowego, a oba te czynniki przyczyniają się do złego tarcia, które zakłóca swobodny przepływ precyzyjnej regulacji linek.
I kapnij na nią kilka kropel oleju za każdym razem, gdy smarujesz łańcuch. Albo zapłaćcie mi 20 dolców, żebym poświęcił 10 sekund na zrobienie tego samego.
III. Wytrzyj ten obrzydliwie lepki łańcuch!
Hej, wystarczająco się ubrudziłem, nie mając do czynienia z zaniedbaniem w przebraniu właściwej opieki. Jeśli mechanicy mówią o smarowaniu łańcucha, to mają na myśli smarowanie pomiędzy bocznymi ogniwami i pod środkową rolką. Smarowanie w każdym innym miejscu nie ma pozytywnego znaczenia. Chyba, że za pozytyw uznajemy groteskowo żenujący bałagan.
Pamiętaj, aby smarować łańcuch we właściwym miejscu.
Zawsze gdy smarujesz łańcuch, powinieneś pozwolić mu wsiąknąć na kilka minut i wytrzeć jego nadmiar tak mocno, jak to możliwe. Następnie po jeździe wytrzyj łańcuch ponownie. I jeszcze raz po następnej jeździe. Nie ma potrzeby dodawać więcej smaru dopóki łańcuch nie zacznie piszczeć.
Mówię moim klientom, żeby trzymali szmatkę na półce obok butów. Kiedy wrócisz do domu i zdejmiesz buty, chwyć szmatę i wytrzyj łańcuch. Twoja prawa łydka też Ci za to podziękuje.
Mark Purdy jest wieloletnim mechanikiem rowerowym i właścicielem serwisu iFixByx.
0 Udziały