Jazda na rowerze szutrowym jest popularna, ponieważ oferuje możliwość odkrywania nowych obszarów i ucieczki od ruchu ulicznego. Brzmi to jak dobre rzeczy, ale jest pewien haczyk. Szutry oznaczają, że wiele rzeczy, które prawdopodobnie wykonujesz bez zastanowienia na rowerze szosowym, na szutrze może stać się przerażające. Pokonywanie zakrętów, hamowanie, stanie i po prostu dostosowywanie się do ciągle zmieniającego się terenu wymaga od Ciebie rozwinięcia umiejętności, aby cieszyć się tą dyscypliną. Ale nie obawiaj się, odrobina praktyki sprawi, że będziesz jeździł bezpiecznie i z większą wydajnością.
Stanie może nie brzmi jak umiejętność, ale wielu sportowców, którzy rozpoczynają przygodę z kolarstwem terenowym, szczególnie jeśli dużo jeżdżą w pomieszczeniach, nie spędza wystarczająco dużo czasu stojąc. Drogi szutrowe wymagają wstawania, aby zjeżdżać ze stromego terenu oraz pokonywania wybojów, kłód, kolein i innych przeszkód. Aby płynnie pokonywać taki teren, należy zejść z siodełka i pozwolić rowerowi poruszać się pod sobą, zachowując względną stabilność i centralne położenie.
Podczas zjeżdżania lub przejeżdżania przez przeszkody, zazwyczaj przyjmuje się "pozycję gotowości", czyli stoi się z pedałami/czaszami na poziomie i nosem mniej więcej nad wspornikiem kierownicy.
CZYTAJ DALEJ > 3 ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE RÓWNOWAGĘ NA ROWERZE
Hamowanie na szutrze może być denerwujące, ponieważ nie będziesz w stanie zatrzymać się tak szybko i łatwiej wpadniesz w poślizg. Rozwiązaniem jest, podobnie jak w przypadku nauki jazdy samochodem, udanie się na pusty parking (lub trawiaste pole), a następnie praca nad manewrami awaryjnymi i szybkim zatrzymaniem się przy zachowaniu kontroli.
Chcesz również być pewny siebie, aby dostać się przed siodło i umieścić nogę w dół. Jeśli stawianie nogi jest problemem, ćwicz ruszanie i zatrzymywanie się na trawiastym polu, aż stanie się to łatwe i będziesz mógł to robić obiema nogami szybko i pewnie. W przypadku nowych rowerzystów (lub wszystkich, którzy mają obawy przed wypinaniem się) warto używać płaskich pedałów i butów, dopóki nie dopracuje się podstawowych umiejętności, takich jak zatrzymywanie się, równowaga przy wolnych prędkościach i pozycja.
Pokonywanie zakrętów na szutrze jest jednym z głównych problemów, jakie słyszę podczas sesji szkoleniowych dotyczących umiejętności rowerowych. Możesz pewnie pokonywać kręte zjazdy z górskich dróg, ale przeraża Cię płaska szutrowa ścieżka. Pierwszym krokiem jest znalezienie trawiastego pola i popracowanie nad pokonywaniem zakrętów. Możesz użyć pylonów lub kilku butelek z wodą i kurtek, aby zrobić kurs i popracować nad slalomem lub zrobić ósemkę, aby na przemian pokonywać zakręty w prawo i w lewo. Zmieniaj nawierzchnię i stopniowo wypróbuj bardziej wymagające powierzchnie i tereny.
Jazda po szutrze wymaga dostosowania przełożeń, kadencji i pozycji częściej niż na drodze. Szlifowanie przełożeń, jazda na niewłaściwym biegu, wyczerpywanie się przełożeń lub jazda z bardzo niską kadencją w pozycji siedzącej mogą być oznakami, że musisz popracować nad używaniem przełożeń, przyspieszaniem kadencji i utrzymaniem tempa. Jeśli potrafisz płynnie zmieniać biegi podczas wjazdu na wzniesienie i (tak) nawet podczas wjazdu na wzniesienie, przekonasz się, że jesteś w stanie częściej pozostać na rowerze i uniknąć tarcia na twardym przełożeniu. Umiejętność stania i patrzenia przed siebie jest bardzo pomocna przy zmianie biegów.
Wizja i uwaga to dwie koncepcje, w których rowerzyści szosowi są na ogół całkiem dobrzy, ponieważ monitorują ruch uliczny i innych kolarzy w swojej grupie. Chodzi o to, że patrzysz tam, gdzie chcesz jechać (za rogiem, omijając dziury w jezdni itp.), ale zwracasz uwagę na inne rzeczy w swoim widzeniu peryferyjnym. W kolarstwie górskim nazywamy to "skanowaniem szlaku" i rozumiemy przez to aktywne przyjmowanie informacji, które widzisz, słyszysz i czujesz, abyś mógł reagować na wyzwania i zmniejszyć szanse na zaskoczenie. Możesz skupić się na tym podczas technicznej części swojej jazdy, ale możesz również ćwiczyć podczas spaceru, a nawet podczas czytania tego artykułu. Co jeszcze widzisz, co się dzieje, gdy czytasz te słowa? (Coś za oknem? Ktoś inny w pokoju?).
WNIOSEK KOŃCOWY
W tych pięciu obszarach widzę, że rowerzyści szosowi zazwyczaj mają problemy, gdy zapuszczają się w teren. Zastanów się, jak możesz włączyć niektóre z tych umiejętności, ćwiczeń i koncepcji do następnej jazdy, nawet jeśli jest to tylko obrót wokół miasta lub przez lokalny park koncentruje się na umiejętności.
0 Udziały