Piski, kliknięcia i stuki podczas jazdy mogą doprowadzić Cię do szału. Dźwięki te mogą również sygnalizować problem leżący u podstaw większej usterki mechanicznej, która może wpływać na wydajność Twojego roweru.
Aby rozwiązać problem i zachować zdrowy rozsądek, oto 10 objawów i rozwiązań najczęstszych odgłosów pracy roweru.
SKRZYPIENIA
BRUDNA ZĘBATKA
Symptomy: Jeśli piszczenie występuje podczas pedałowania, prawdopodobnie masz brudny, zabrudzony łańcuch - zwłaszcza jeśli ostatnio nie oliwiłeś ani nie czyściłeś łańcucha.
Rozwiązanie: Użyj trochę odtłuszczacza i starej szczoteczki do zębów, aby wyczyścić łańcuch. Po usunięciu zabrudzeń nałóż na każde ogniwo jedną kroplę smaru. Nadmiar smaru usuń starą szmatą.
POLUZOWANA ŚRUBA ŁĄCZNIKA
Objawy: Jeżeli piszczysz w tym samym miejscu co łańcuch i jesteś pewien, że to nie brudny lub zużyty łańcuch jest problemem, to winowajcą może być poluzowana śruba łącznika.
Rozwiązanie: Sprawdź każdą ze śrubek w knagach i zobacz czy któraś się nie poluzowała. Dokręć je i sprawdź czy to rozwiąże problem. Jeśli problem nadal występuje, może to być problem z pedałem. W takim przypadku spróbuj nałożyć kilka kropel lubrykantu na trzpień pedału.
ZUŻYTE KLOCKI HAMULCOWE
Objawy: Gdy z okolic koła dobiega pisk, a Twoje koła są prawdziwe, może to być spowodowane brudnymi lub zużytymi klockami hamulcowymi wibrującymi o obręcz.
Rozwiązanie: Wyczyść powierzchnię hamującą obręczy. Następnie wymień klocki hamulcowe, jeśli są zużyte i dobierz je do obręczy. Jeśli klocki hamulcowe nie są zużyte, ale są brudne, usuń brud alkoholem lub innym rozpuszczalnikiem przeznaczonym do czyszczenia hamulców rowerowych. Gdy są już czyste, wyszoruj klocki papierem ściernym.
CLUNKS
LUŹNA GŁÓWKA RAMY
Objawy: Jeśli słyszysz odgłos zgrzytania dobiegający z przodu roweru, problemem może być poluzowany zestaw słuchawkowy. Aby to sprawdzić, należy chwycić dźwignię hamulca przedniego i kołysać rowerem w przód i w tył. Jeśli zestaw słuchawkowy jest poluzowany, powinieneś wyczuć ruch.
Rozwiązanie: Poluzuj śruby wspornika i dokręć śrubę zestawu słuchawkowego. Po dokręceniu zestawu słuchawkowego, zamocuj śruby wspornika i sprawdź za pomocą testu dźwigni hamulca.
LUŹNY WSPORNIK DOLNY
Objawy: Odgłos chrzęstu w dolnej części roweru, który pojawia się tylko podczas pedałowania, może pochodzić ze wspornika dolnego.
Rozwiązanie: Jeśli nie jest to luźny pedał, istnieje prawdopodobieństwo, że możesz mieć luźny wspornik dolny. Aby dokręcić dolny wspornik, musisz zdjąć ramiona korby. Jeśli masz narzędzia do dolnego suportu, możesz dokonać niezbędnej naprawy poprzez dokręcenie kielichów dolnego suportu lub regulację łożysk. Mniej doświadczeni mechanicy domowi lub osoby, które nie posiadają odpowiednich narzędzi, mogą być zmuszone do odwiedzenia lokalnego sklepu rowerowego.
SKRZYPIENIE I KLIKANIE
WYGIĘTA PRZERZUTKA
Objawy: Łańcuch zachowuje się tak, jakby chciał przesuwać się w górę lub w dół kasety podczas pedałowania na niektórych biegach, nawet jeśli nie próbujesz zmieniać przełożenia.
Rozwiązanie: Większość nowoczesnych rowerów posiada regulację naprężenia łańcucha na linkach. Jeśli wydaje się, że łańcuch chce spaść na mniejszą zębatkę, przekręć regulator o ćwierć obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż problem zostanie rozwiązany. Jeżeli łańcuch przeskakuje na większą zębatkę, należy przekręcić regulator o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jeśli po wykonaniu pełnego obrotu regulatora baryłkowego problem nadal występuje, przyczyną może być wygięty wieszak przerzutki i może być konieczna wymiana przerzutki.
WSPORNIK SIODŁA I SIODEŁKO
Objawy: Czasami może być trudno określić, czy skrzypiący dźwięk pod pupą pochodzi ze wspornika siodła czy z samego siodła.
Rozwiązanie: Przyjrzyj się najpierw zaciskom na wsporniku siodła, aby sprawdzić, czy nie przesunął się on do przodu lub do tyłu w stosunku do oznaczeń na szynie. Jeśli tak, ustaw siodełko w prawidłowej pozycji i dokręć śruby na zaciskach wspornika siodła. Jeśli piszczenie nie ustaje, problemem może być wspornik siodła. Zdejmij wspornik siodła z ramy i wyczyść go przed ponownym nałożeniem smaru. Jeśli wspornik siodła jest karbonowy, należy użyć pasty przeznaczonej do karbonów.
GRZECHOTANIE
LUŹNY KOSZYK NA BIDON
Objawy: Na szosie może być trudno określić, skąd pochodzi ten głośny terkoczący dźwięk. Jednym z najczęstszych problemów jest koszyk bidonu. Na szczęście jest to łatwe do naprawienia.
Rozwiązanie: Sprawdź śruby mocujące klatkę do ramy, czy któraś się nie poluzowała. Dokręć je w razie potrzeby, uważając, by nie przesadzić z dokręcaniem poza specyfikacje producenta, jeśli masz do czynienia z częściami karbonowymi.
ZBYT WIELE PRZEWODÓW
Symptomy: Konsekwentne grzechotanie lub klikanie z przodu roweru może być spowodowane przez przewody. Jest to często spowodowane złym początkowym ustawieniem, w którym nadmiar przewodów został pozostawiony z przodu roweru. Podczas jazdy linki mogą klikać o siebie nawzajem lub o ramę. Może to również wystąpić w przypadku wewnętrznego prowadzenia linek, a wtedy terkoczący dźwięk może być jeszcze głośniejszy.
Rozwiązanie: Jeśli wymiana i przełożenie linek przerzutki i hamulca nie jest dla Ciebie wygodne, zabierz rower do lokalnego sklepu rowerowego (LBS) i poinformuj go o problemie.
KRÓTKIE TRZONKI ZAWORÓW
Objawy: Jeśli masz obręcze o głębokim przekroju z długim trzonkiem zaworu, grzechotanie może pochodzić z kół - zwłaszcza jeśli występuje tylko przy uderzeniu w nierówność lub jeździe po bardziej szorstkich powierzchniach.
Rozwiązanie: Aby łatwo to naprawić, umieść trochę taśmy elektrycznej na górze trzonka zaworu i przymocuj go do obręczy. Dzięki temu nie będzie się on przesuwał z boku na bok podczas jazdy i wyeliminujesz hałas.
0 Udziały