Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy robisz to już od jakiegoś czasu, jazda na rowerze może być przytłaczająco techniczna i wręcz zagmatwana. Poza wiedzą, jak pokonywać zakręty, zjazdy i wzniesienia, takie rzeczy jak przełożenia, żargon i konserwacja mogą być niezrozumiałe, pozostawiając wiele pytań bez odpowiedzi.
Oto 10 najbardziej zagmatwanych rzeczy związanych z kolarstwem, plus proste odpowiedzi na te pytania.
1SKĄD MAM WIEDZIEĆ, JAKI JEST ROZMIAR RAMY MOJEGO ROWERU?
Ramy rowerów szosowych podawane są w centymetrach (np. 52, 54, 56, 58 itd.) lub w rozmiarach małym, średnim i dużym. Ponieważ rozmiary mogą się różnić w zależności od marki, najlepiej jest odwiedzić sklep rowerowy i zapytać, jaki rozmiar ramy jest zalecany dla Twojego wzrostu. Aby dowiedzieć się, czy dany rozmiar na Ciebie pasuje, musisz odbyć jazdę próbną.
Dwa najważniejsze szczegóły, które należy wziąć pod uwagę, to wysokość siodełka i zasięg kierownicy. Jeśli musisz obniżyć sztycę tak bardzo, że nie widać jej tylko po to, by dosięgnąć pedałów, rama jest za duża. Jeśli jest wysunięta do tego stopnia, że nie można jej podnieść wyżej, a w dolnej części skoku pedałów masz więcej niż 20 stopni zgięcia kolan, rama jest za mała. Jeśli chodzi o zasięg, powinieneś być w stanie wygodnie oprzeć ręce na dźwigniach hamulca/zmian biegów bez nadmiernego pochylania się do przodu, ponieważ powoduje to zbyt duże obciążenie dolnej części pleców i szyi.
Jeśli masz więcej pieniędzy, dopasowanie roweru w celu określenia wysokości siodełka, zasięgu oraz pozycji knagi przód/tył zapewnia komfort i zapobiega urazom spowodowanym niewłaściwą pozycją na rowerze. Dobre dopasowanie roweru może kosztować 150-400 dolarów, więc sprawdź, jakie usługi są oferowane i co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
2CO OZNACZAJĄ ROZMIARY OBRĘCZY ŁAŃCUCHOWYCH I KASET?
Rowery szosowe mają wiele opcji przełożeń, co może być mylące. Powodem, dla którego potrzebujesz tych wszystkich przełożeń, jest różnorodność opcji dla terenu, po którym będziesz jeździć - łatwe przełożenia dla długich podjazdów i twardsze przełożenia dla zjazdów. Ogólnie rzecz biorąc, łańcuchy mocowane do korby (z przodu roweru) mają jeden, dwa lub trzy pierścienie, przy czym najczęściej stosuje się dwa. Liczba zębów na tych pierścieniach zależy od Twojego stylu jazdy - większa liczba zębów jest przydatna, jeśli lubisz szybszą jazdę i jesteś silniejszy. Mniejsza liczba zębów jest bardziej odpowiednia do wspinaczki. W dzisiejszych rowerach szosowych często spotykane są 50-zębowa duża tarcza i 34-zębowa tarcza, które w połączeniu z szeroką kasetą (przełożenie na tylnym kole) pozwalają na dość komfortowe pokonywanie wzniesień.
Na tylnej kasecie mniejsza liczba zębów powoduje, że pedałowanie jest trudniejsze, a większa liczba zębów - łatwiejsze. Zazwyczaj na kasecie znajduje się od 10 do 12 zębatek, od 10 zębów na najmniejszej zębatce do 32 zębów na największej. Jeśli widzisz oznaczenie kasety 11-28t, oznacza to, że najmniejsza zębatka ma 11 zębów, a największa 28. Jeśli masz problemy z pokonywaniem wzniesień, wyższa liczba, np. 28- lub 32-zębowa, będzie pomocna.
Innym mylącym tematem związanym z przełożeniami jest sytuacja, gdy inny rowerzysta mówi Ci, żebyś zmienił bieg na wyższy lub niższy. Aby zmienić przełożenie na wyższe, przesuniesz je na większy bieg, co sprawi, że trudniej będzie pedałować, a w rezultacie osiągniesz większą prędkość. Może to być mylące, ponieważ aby zmienić bieg na wyższy, przesuniesz łańcuch na mniejszą zębatkę na tylnej kasecie. Aby zmienić bieg w dół, należy postąpić odwrotnie. Zmiana przełożenia w dół powoduje przesunięcie łańcucha na łatwiejsze przełożenie, co ułatwia pedałowanie. Zmiana przełożenia w dół powoduje przełożenie łańcucha na większą zębatkę (więcej zębów) na tylnej kasecie.
3CO OZNACZA CAŁA TA KOLARSKA TERMINOLOGIA?
Jeśli spędzasz czas z innymi rowerzystami lub wybierasz się na zorganizowaną przejażdżkę grupową, z pewnością usłyszysz wiele kolarskich słów, których na początku nie będziesz rozumiał. Nie martw się, zdarza się to każdemu. Oto kilka terminów, z którymi możesz się zetknąć:
- Aero: Skrót od aerodynamiczny, co w zasadzie oznacza mniejsze opory wiatru i szybkość.
- Bonk: Brak energii, zwykle związany z niedostatecznym odżywianiem się podczas jazdy.
- Kadencja: Liczba obrotów pedałów w ciągu minuty po pełnym okręgu.
- Stulecie: Przejechanie 100 mil.
- Draft: Jazda za innymi rowerzystami, pozwalająca im osłonić Cię od wiatru.
- Peleton: Grupa rowerzystów.
4JAKI JEST NAJLEPSZY SPOSÓB POKONYWANIA ZAKRĘTÓW PODCZAS ZJAZDU?
Utrzymanie prędkości na zakrętach, szczególnie na długich zjazdach, może być wyzwaniem. Większość początkujących używa hamulców podczas zakrętu, aby kontrolować prędkość i zachować bezpieczeństwo; jednak hamowanie podczas zakrętu (zamiast przed nim) może spowodować, że rower usiądzie i będzie jechał po linii prostej, co jest bardziej niebezpieczne.
Z tego powodu lepiej jest kontrolować prędkość hamując przed zakrętem. Zbliż się do zakrętu tak szeroko, jak to tylko możliwe, wyceluj w wierzchołek zakrętu i pochyl się do niego. Trzymaj zewnętrzną nogę prosto i wciśnij pedał gazu, jednocześnie naciskając na wewnętrzną część kierownicy. Pomoże Ci to zachować równowagę i utrzymać koła na drodze, zamiast kierować zbyt mocno kierownicą. W razie potrzeby możesz również odchylić wewnętrzne kolano (kolano znajdujące się najbliżej wierzchołka zakrętu) od roweru, aby poprawić swoją równowagę. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek dotyczących prawidłowego hamowania i pokonywania zakrętów, ten artykuł powinien Ci pomóc.
5GDZIE POWINIEN ZNAJDOWAĆ SIĘ POCZĄTKUJĄCY PODCZAS JAZDY W GRUPIE?
Jazda w grupie może być świetną zabawą i pomóc w poznaniu bardziej doświadczonych rowerzystów. Wybierając się na kilka pierwszych przejażdżek grupowych, wybierz grupę, która odpowiada twojemu poziomowi umiejętności, ponieważ jazda w szybkiej grupie może sprawić, że w krótkim czasie zejdziesz z roweru i będziesz jechał sam. Aby upewnić się, że możesz trzymać się grupy, zapytaj wcześniej o to, jak długo będą jeździć i jaka będzie średnia prędkość. Ogólnie rzecz biorąc, należy być w stanie jeździć trochę dłużej i szybciej w grupie niż można samemu, więc należy o tym pamiętać.
Jeśli chodzi o miejsce w grupie, większość grup rotuje kolarzy z przodu co kilka minut, aby rozłożyć pracę na wszystkich. Jazda z przodu - i ciągnięcie grupy - jest trudniejsze, ponieważ łamiesz wiatr dla reszty grupy. Jeśli masz energię, kilka pociągnięć z przodu to dobra etykieta. Jednak nikt nie będzie patrzył na Ciebie z góry podczas pierwszych kilku jazd, jeśli będziesz trzymał się z tyłu.
Tempo jest łatwiejsze do utrzymania z tyłu grupy, ponieważ jesteś osłonięty od wiatru, więc wykorzystać ten czas, aby uzyskać komfort jazdy w bliskiej odległości od innych, zwłaszcza podczas pierwszych kilku jazd. Będziesz także chciał zachować wystarczającą odległość między Tobą a kołem przed Tobą, aby móc reagować na przeszkody. Zdecydowanie unikaj zachodzenia na koło przed tobą i trzymaj oczy w górze, abyś mógł zobaczyć innych członków grupy sygnalizujących w tych przypadkach, gdy trzeba uniknąć niebezpieczeństwa.
6DLACZEGO PEDAŁY BEZKLAMROWE SĄ BEZPIECZNIEJSZE?
Pedały bezklamrowe to buty kolarskie, które w odróżnieniu od pedałów płaskich mają od spodu knagi i wpinają się w pedał. Nazywa się je bezklamrowymi, ponieważ pedały do wyścigów rowerowych w starym stylu miały zacisk na palce i pasek, który utrzymywał stopę w miejscu. Kiedy zrezygnowano z klipsów i pasków, nowy styl nazwano bezzaciskowym, ponieważ nie było już klipsów na palce, a zamiast tego połączenie było między całą stopą a pedałem.
Konstrukcja pedału bez zatrzasku jest bardziej wydajna i pozwala rowerzyście pedałować po pełnych okręgach, wykorzystując więcej grup mięśni podczas pedałowania, zamiast tylko naciskać w dół. Choć na początku może to być przerażające, przy odrobinie praktyki korzystanie z tych systemów pedałów staje się drugą naturą.
Dla początkujących rowerzystów, którzy zastanawiają się, czy jest to bezpieczny sposób jazdy (ponieważ wydaje się, że zwiększa on szanse na upadek), pedały bezklamrowe są tak samo bezpieczne jak pedały płaskie - gdy już się je opanuje. Najczęstszą przyczyną upadków rowerzystów jest zbyt późne wypinanie się podczas hamowania. Aby tego uniknąć, przed zatrzymaniem należy wypiąć dominującą stopę (dla większości będzie to lewa). Gdy nadejdzie czas, by ruszyć z miejsca, wciśnij pedał, a następnie wepnij dominującą stopę z powrotem do pedału, gdy będziesz się poruszał.
7DLACZEGO NIEKTÓRE SPODENKI KOLARSKIE MAJĄ PASKI
Te dziwnie wyglądające paski na spodenkach kolarskich mają swój cel. Paski pomagają utrzymać spodenki i kozicę we właściwym miejscu, jednocześnie poprawiając komfort. Nie ma paska w talii, który wbija się w brzuch, i jest znacznie mniej okazji do otarć. Większość pasków jest również zaprojektowana ergonomicznie i powinna znikać, gdy jesteś pochylony nad rowerem.
CZYTAJ DALEJ > JAZDA NA ROWERZE I INNE (DELIKATNE) LEKCJE, KTÓRYCH NAUCZYŁEM SIĘ NA ROWERZE
8NA CO WARTO WYDAĆ PIENIĄDZE?
Na rowery i sprzęt rowerowy można łatwo wydać dużo pieniędzy. Na przykład, lżejsze rowery wykonane z włókna węglowego lub droższych metali są szybsze i łatwiej się wspinają, a jeśli bierzesz udział w zawodach, może to być warte swojej ceny. Większość ulepszonych elementów, takich jak drogie karbonowe koła, zwiększa komfort i aerodynamikę, więc to, jak bardzo cenisz te rzeczy, decyduje o tym, ile wydasz. Droższe zestawy i sprzęt mogą być również bardziej wytrzymałe i oddychające, co sprawia, że przebywanie na rowerze jest bardziej komfortowe.
Jeśli chodzi o to, na co powinieneś wydać swoje pieniądze, skup się na elementach, które najbardziej poprawiają Twój komfort - zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz. Im wygodniej jest Ci na rowerze, tym więcej będziesz chciał jeździć, a im więcej będziesz jeździł, tym lepsza będzie Twoja kondycja. Oto kilka najważniejszych elementów, które znacznie poprawiają ogólny komfort i wrażenia z jazdy na rowerze:
- Dobry zestaw opon: Dobrej jakości opony lepiej pochłaniają drgania na drodze, co zmniejsza zmęczenie podczas długich przejażdżek. Szersze opony (25 mm lub większe) ułatwiają prowadzenie roweru przy wyższych prędkościach i pozwalają na stosowanie niższego ciśnienia w oponach, co może skutkować mniejszą liczbą przebić.
- Wygodne siodełko: Jest to kwestia bardzo indywidualna, więc siodełko, które sprawdza się u kogoś innego, może nie sprawdzić się u Ciebie. Niektóre lokalne sklepy rowerowe oferują programy zakupu siodełek, które pozwalają przetestować kilka modeli przed zakupem, dzięki czemu można wybrać najlepszą opcję dla siebie.
- Wysokiej jakości spodenki rowerowe: Wysokiej jakości lycra jest trwalsza, mniej ogranicza ruchy pedałowania i lepiej oddycha podczas gorących przejażdżek. Wysokiej jakości wkładka zamszowa pomaga również złagodzić gorące punkty i obolałość po długich godzinach spędzonych na siodełku.
- Specjalne buty kolarskie: Buty kolarskie z twardą podeszwą sprawiają, że pedałowanie jest bardziej efektywne i zapobiegają powstawaniu hotspotów. Przymierz kilka par przed zakupem, aby znaleźć opcję, która będzie dobrze pasować.
9JAK ZACHOWAĆ BEZPIECZEŃSTWO, GDY JAZDA PO DROGACH JEST TAK NIEBEZPIECZNA?
Jazda na rowerze jest niebezpieczna, zwłaszcza na drodze z samochodami, ale podobnie jest z chodzeniem. W rzeczywistości, więcej pieszych jest zabijanych przez pojazdy rocznie niż rowerzystów. W 2018 roku National Highway Traffic Safety Administration obliczyła 6 283 zgonów pieszych spowodowanych przez pojazdy silnikowe, przy czym 857 to rowerzyści. Pomijając tragiczne wypadki, jazda na rowerze jest całkiem bezpieczną aktywnością i może poprawić twoją długość życia, zwalczając choroby i choroby w miarę starzenia się.
Oto kilka środków ostrożności, które możesz podjąć, aby być bezpieczniejszym na drodze:
- Zawsze zakładaj kask.
- Zainwestuj w dobre przednie i tylne światła rowerowe.
- Noś widoczną odzież.
- Przestrzegaj wszystkich przepisów ruchu drogowego.
- Naucz się, jak prawidłowo sygnalizować.
10JAK MOGĘ PATRZEĆ W GÓRĘ DROGI I JEDNOCZEŚNIE UWAŻAĆ NA SZKŁO I GRUZ?
Wzrok skierowany na drogę pozwala na obserwację terenu i zagrożeń, dzięki czemu masz więcej czasu na reakcję. Twoje ciało, a więc i rower, podąża tam, gdzie patrzysz, dlatego warto patrzeć w górę, aby móc wybrać najbezpieczniejszą linię jazdy. Chcesz też mieć czas na spokojną reakcję, jeśli zobaczysz coś na swojej drodze.
Jeśli nie możesz ominąć dziury w jezdni lub kawałka szkła, spróbuj wybrać linię, która spowoduje najmniejsze szkody. Na przykład, jeśli za Tobą jedzie samochód, możesz nie być w stanie wykonać manewru omijania szyby. Jeśli to możliwe, staraj się unikać dużych kawałków szkła. Jeśli zauważysz je dopiero za późno, lepiej jechać prosto. Lepiej mieć przebitą oponę niż zderzyć się z samochodem. Po przejechaniu zjedź na pobocze i sprawdź, czy możesz kontynuować jazdę.
0 Udziały