Jako rowerzyści łatwo dajemy się porwać szumowi związanemu z lżejszymi, szybszymi i bardziej aerodynamicznymi częściami rowerowymi. Bez względu na to, co posiadasz, zawsze pojawi się coś nowego, co będzie reklamowane jako to, czego potrzebujesz, aby przenieść swoje osiągi na wyższy poziom.
Niektóre części rowerowe, takie jak siodełko, wysokiej jakości zestaw kołowy, opony i oświetlenie, mogą znacząco wpłynąć na Twoje osiągi, komfort i bezpieczeństwo, jednak nie wszystkie ulepszenia są równie wartościowe.
Zamiast marnować pieniądze na ulepszenia roweru, których tak naprawdę nie potrzebujesz, zebraliśmy listę siedmiu, bez których prawdopodobnie możesz się obejść.
1KIEROWNICE
Niektórzy rowerzyści mogą twierdzić, że karbonowe kierownice zwiększają komfort i zmniejszają zmęczenie dłoni i ramion poprzez tłumienie drgań na drodze. Ale różnica w cenie zestawu kierownic z włókna węglowego nie sprawia, że jest to mądry wybór, chyba że masz pieniądze do spalenia - zwłaszcza jeśli weźmiesz pod uwagę, że grubsza taśma na kierownicy i szersze opony robią wiele, aby zwiększyć komfort jazdy, a koszt modernizacji jest znacznie niższy.
W większości przypadków, aluminiowe kierownice wykonują dokładnie taką samą pracę jak karbonowe, a kosztują trzy razy mniej. Różnica wagi między nimi nie jest wystarczająco znacząca, aby uzasadnić cenę dla większości rekreacyjnych jeźdźców, a w scenariuszu, gdy zdarzy ci się wziąć upadek, aluminiowe bary mają większe szanse na przetrwanie. W rzeczywistości, można złamać karbonową kierownicę dość łatwo przez pomyłkę dokręcając jedną ze śrub zbyt mocno.
Opcja High-End: Enve SES Aero Road Handlebar, 400$Opcja ekonomiczna
: Specialized Expert Allow Shallow Bend Handlebar, 50$
2WYSOKIEJ KLASY ZESTAW GRUP
Nie da się ukryć, że wysokiej klasy zestaw grupowy wygląda i działa pięknie. Ale nawet jeśli zmiana przełożeń w elektronicznym zestawie Dura-Ace DI2 firmy Shimano może być nieco lepsza i ważyć nieco mniej, spadek z Dura-Ace do Ultegry jest minimalny. Różnica w wydajności między nimi jest trudna do zauważenia, a nawet jeśli wolisz elektroniczną zmianę biegów od manualnego zestawu, Ultegra DI2 może być dostępna za 1700 dolarów. To 1400 dolarów za niewielki spadek wagi, co jest wysoką ceną, chyba że jesteś profesjonalnym rowerzystą szukającym wszelkich możliwych korzyści.
Ponadto, wiele komponentów z wyższej półki jest wykonanych z lżejszych materiałów, które nie są tak wytrzymałe jak np. zestaw Ultegra czy nawet Shimano 105. Jeśli szukasz woła roboczego, który działa tak samo dobrze, najlepszym wyborem będzie opcja z drugiej lub trzeciej półki. Skup się bardziej na utrzymaniu swojego układu napędowego w czystości, dzięki czemu Twój rower będzie funkcjonował i osiągał najlepsze wyniki.
Opcja High-End: Shimano Dura-Ace R9150 DI2 Groupset, $3,183Optymalna
opcja: Zestaw grupowy Shimano Ultegra R8000, 918 USD
3ŁOŻYSKA CERAMICZNE
Łożyska znajdujące się w piaście przedniego i tylnego koła sprawiają, że koła się obracają. Mniejsze tarcie między łożyskami sprawia, że koła kręcą się łatwiej i płynniej. Ma więc sens, że łożyska ceramiczne z mniejszą ilością niedoskonałości i mniejszą wagą zapewniają pewną przewagę nad łożyskami stalowymi.
Choć może to być prawdą, zapłacisz znaczną cenę za modernizację do łożysk ceramicznych. Podczas gdy tanie koła mogą nie mieć świetnych łożysk stalowych, możesz je uaktualnić do lepszej opcji łożyska stalowego, jak te produkowane przez Chris King. Znany z tworzenia wysokiej jakości piast kół o niesamowitej trwałości, możesz dostać całą nową piastę z bardzo ładnymi łożyskami stalowymi za mniej niż koszt samych łożysk ceramicznych. O ile nie jesteś Chrisem Froome'em planującym wygrać następny Tour de France, jest to upgrade, który możesz prawdopodobnie pominąć bez większego spadku wydajności.
Opcja High-End: Ceramic Speed Zipp-9, $714Cost-Effective
Option: Chris King Steel Bearings, 82$
4WYSOKIEJ KLASY ZESTAW KOŁOWY
Modernizacja z kół fabrycznych do ładnego zestawu kołowego jest jedną z najlepszych modernizacji, w jakie możesz zainwestować. Ładne koła toczą się płynniej, są bardziej komfortowe, ważą o wiele mniej i zapewniają aerodynamiczne korzyści warte Twojej inwestycji. To powiedziawszy, nie musisz koniecznie potrzebować najlepszego zestawu kół jaki można kupić za pieniądze. Istnieje wiele niedrogich zestawów kół aerodynamicznych z włókna węglowego, które są lekkie i zapewniają większość tych samych korzyści.
Różnica w wadze pomiędzy zestawami kół aero z wyższej i średniej półki jest w większości przypadków minimalna, a wzrost ceny jest zazwyczaj związany z rodzajem użytego włókna węglowego, kształtem konstrukcji i łożyskami. Choć mogą nie być tak szybkie w warunkach wyścigowych, prawda jest taka, że większość amatorów nie jeździ z prędkościami niezbędnymi do tego, by te high-endowe koła były warte swojej ceny. W rzeczywistości, nawet para wysokiej jakości kół aluminiowych z bezdętkową konstrukcją jest wszystkim, czego potrzebuje większość rowerzystów, i trwa znacznie dłużej niż jego odpowiedniki węglowe.
High-End Option: Zipp 858 Carbon Tubeless, $2,400 (za koło
)Cost-Effective Option : Hunt 3650 Carbon Wide Aero, $969 (za parę)
5PEDAŁY
Największą różnicą pomiędzy pedałami karbonowymi a standardowymi pedałami aluminiowymi jest waga. Podczas gdy pedały takie jak Look Keo Blade Carbon reklamują się jako bardziej aerodynamiczne, ta przewaga w przypadku pedałów jest znikoma, szczególnie przy niższych prędkościach. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że różnica w wadze pomiędzy pedałem Keo Blade Carbon (95 gramów) a Keo 2 Max (130 gramów) wynosi tylko około 35 gramów, nie otrzymujemy aż tak dużej przewagi za cenę 285 dolarów. Aluminium i mocniejsze materiały z tańszej opcji również wytrzymają dłużej i są mniej prawdopodobne, że pękną, jeśli się rozleją.
High-End Option: Look Keo Blade Carbon TI, 375 dolarówOptymalna cenowo
opcja: Look Keo 2 Max, 100$
CZYTAJ DALEJ > 10 NAJLEPSZYCH WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH TECHNIKI, KTÓRE POPRAWIĄ WYDAJNOŚĆ JAZDY NA ROWERZE
6KOSZYKI NA BIDON
Jednym z najbardziej bezużytecznych ulepszeń, na jakie można wydać ciężko zarobione pieniądze, są koszyki na bidon. Niemniej jednak, istnieją karbonowe koszyki na bidon, na które możesz wydać 100$, a które nie są wcale lżejsze od plastikowych koszyków, które możesz kupić za ułamek tej ceny. Jeśli chodzi o wydajność, oba trzymają butelki z wodą dokładnie w ten sam sposób i powinny trwać wiecznie, chyba że się rozbijesz. W razie wypadku, plastikowe lub metalowe koszyki można tanio wymienić, podczas gdy złamany koszyk karbonowy sprawi, że będziesz się wzdrygać.
High-End Option: Campagnolo Super Record Carbon Bottle Cage, $110Cost-Effective
Option : Lezyne Flow Bottle Cage, $9.99
7WSPORNIK KIEROWNICY ROWERU
Podobnie jak w przypadku kierownicy, większość zalet wspornika kierownicy wykonanego z włókna węglowego jest związana z wagą. Tak, zaoszczędzisz kilka gramów, decydując się na wersję karbonową, ale jeśli masz ograniczony budżet, lepiej będzie, jeśli spożytkujesz pieniądze gdzie indziej. Opony, wygodne siodło, dobry łańcuch i średniej klasy zestaw kołowy przyniosą Ci więcej korzyści niż wspornik kierownicy, który tak naprawdę nie zrobi aż tak dużej różnicy. Z dwóch opcji wymienionych powyżej, jest tylko około 35-gramowa różnica w wadze, ale różnica między tymi dwoma cenami jest znacznie bardziej drastyczna.
Opcja High-End: 3T ARX LTD Stealth Stem, $167Opcja ekonomiczna
: ZIPP Service Course Aluminum Stem, 50 dolarów
0 Udziały