Wysokość siodełka przyciąga najwięcej uwagi, i słusznie. Ustawienie siodełka w odpowiedniej pozycji, tak aby jego wysokość pozwalała na zgięcie kolana do 25-35 stopni w dolnej części pedałowania, ma na celu zmaksymalizowanie mocy i wydajności. Jednak równie ważny, a poświęca się mu znacznie mniej uwagi, jest kształt i dopasowanie siodełka.
Podobnie jak buty, kask, a nawet rama roweru, kształt i długość siodełka ma kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności pedałowania. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób możesz odpowiednio dopasować siodełko, aby zwiększyć siłę pedałowania i jeździć dłużej bez dyskomfortu.
DLACZEGO KSZTAŁT SIODEŁKA JEST WAŻNY
Gdy rowerzyści przyglądają się siodełkom wyczynowym, waga i materiały użyte do ich budowy są często czynnikami decydującymi. Ale jeśli chodzi o komfort â i ostatecznie wydajność â kształt siodełka powinien być czynnikiem decydującym. Podczas gdy niektórzy mogą uważać, że ilość wyściółki jest ważniejsza, kształt siodła jest tym, co decyduje o tym, jak dobrze rozkłada się ciężar ciała i jak duży nacisk wywierany jest na wrażliwe obszary ciała, takie jak kości kulszowe (kości pośladkowe, które stykają się z tylną częścią siodła) i krocze â które spoczywa blisko przodu.
Znajdź siodełko, które prawidłowo rozkłada ciężar ciała i dopasowuje się do kształtu miednicy, a poprawisz swój ogólny komfort, co pozwoli Ci pedałować wydajniej i dłużej. Ponieważ pozycja ciała na rowerze zmienia się w zależności od tego, czy jedziesz do przodu, aby przyspieszyć na zakrętach, czy do tyłu, aby wspiąć się na wzniesienie, czy też siedzisz gdzieś pomiędzy nimi podczas jazdy po płaskim, jeśli siodełko nie jest prawidłowo dopasowane, w naturalny sposób nabierzesz złych nawyków związanych z postawą podczas jazdy.
Jeśli chodzi o nacisk na pedały, moc jest generowana przez mięśnie. Prawidłowe ustawienie stawów (biodra, kolana, kostki) jest niezbędne do generowania mocy i wykorzystania siły podczas pedałowania. Jeśli przyjąłeś złą postawę, ponieważ Twoje siodełko nie jest prawidłowo dopasowane do Ciebie, Twoja wydajność na tym ucierpi. Zła postawa wynikająca z używania niewłaściwego siodełka może również prowadzić do urazów, takich jak ból szyi i dolnej części pleców, a nawet problemy z ramionami i kolanami.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PRAWIDŁOWEGO DOPASOWANIA
Choć najlepszym doradcą w zakresie doboru odpowiedniego kształtu siodełka dla Twojego ciała jest specjalista w dziedzinie bike-fittingu, istnieje kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby dokonać właściwego wyboru. Niezależnie od tego, czy masz problemy ze swoim obecnym siodełkiem, czy też szukasz nowego, oto kilka wskazówek, które możesz wykorzystać.
- Zmierz swoje kości siedzeniowe: To, czy potrzebujesz szerokiego, czy wąskiego siodła, zależy od rozstawu kości biodrowych lub guzków kulszowych. Większość specjalistycznych sklepów rowerowych, które zajmują się dopasowywaniem rowerów, posiada podkładkę, na której można usiąść, aby zmierzyć rozstaw kości biodrowych. Jeśli nie masz pieniędzy lub nie jesteś zainteresowany inwestycją w bike fit, możesz zmierzyć odległość między dolnymi częściami miednicy za pomocą kawałka folii aluminiowej. Po prostu połóż arkusz folii na podłodze w miejscu wyłożonym dywanem i pochyl się do przodu, aby naśladować sposób siedzenia podczas jazdy. Zmierz dwa najgłębsze odciski, aby określić odległość. Wszystko, co ma 100 mm lub mniej jest uważane za wąskie, natomiast wszystko, co ma więcej niż 130 mm jest uważane za szerokie. Pomiary pomiędzy tymi dwoma odległościami plasują Cię w normalnym zakresie. To, jak wąskie lub szerokie siodło kupisz, powinno zależeć od tego pomiaru.
- Taper: Ważne jest, jak bardzo zmienia się szerokość siodła od tyłu do nosa. Najczęściej spotykane są siodła w kształcie łezki, które są szersze z tyłu i coraz węższe w kierunku nosa. Taki kształt minimalizuje ocieranie się ud o siodło. Kształt liniowy jest zazwyczaj krótszy i nie ma tak znaczącej zmiany szerokości między tyłem siodła a nosem. Ten typ siodełka jest zazwyczaj idealny dla bardziej agresywnych rowerzystów.
- Płaskie kontra zakrzywione: Płaskie siodełka są zazwyczaj najlepsze dla rowerzystów, którzy są elastyczni w kręgosłupie, zginaczach bioder i ścięgnach. Takie siodełka pozwalają na większą swobodę ruchów i utrzymanie dobrej pozycji nawet przy bardzo niskich zjazdach. Dla mniej elastycznych rowerzystów, zakrzywione siodełko może być lepszą opcją. Te opcje są zazwyczaj zakrzywione na środku, aby utrzymać Cię w miejscu i zapewnić dodatkowe wsparcie dla miednicy i kręgosłupa.
- Styl jazdy: Typ rowerzysty ma wpływ na wybór siodełka. Jeśli jesteś kolarzem jeżdżącym na czas lub lubisz jeździć do przodu, aby generować moc, siodełko z krótkim, wyściełanym noskiem może być dobrym wyborem. Jeśli często zmieniasz pozycję przód/tył, dłuższe, płaskie siodełko może Ci odpowiadać. Jeśli jednak lubisz przycupnąć w jednej pozycji i nie przesuwać się do tyłu siodła, na przykład podczas wspinaczki, w większości przypadków idealne będzie siodełko zakrzywione.
- Wycięcia i wyściółka: Te części siodła należą do kategorii osobistych preferencji. Niektórzy ludzie wolą wycięcie w siodle, aby zmniejszyć nacisk na nerwy w kroczu, podczas gdy u innych powoduje to większy dyskomfort. Ilość wyściółki preferowana przez poszczególne osoby również jest różna. Z tego powodu dobrym pomysłem jest wzięcie udziału w programie "wypróbuj zanim kupisz" oferowanym przez wiele lokalnych sklepów rowerowych. Dzięki temu można jeździć z siodełkiem przez dzień lub dwa i zmienić je, jeśli nie spełnia swojej funkcji.
0 Udziały