Bycie w formie nie jest jedyną rzeczą, o którą musisz się martwić, gdy nadejdzie dzień wyścigu. Aby być bezpiecznym i osiągać jak najlepsze wyniki, stan i działanie Twojego roweru są równie ważne.
Skorzystaj z tej prostej, szybkiej listy kontrolnej, aby poddać swój rower przeglądowi przed wyścigiem, zanim staniesz na linii startu.
1. Wyczyść swój rower.
Posiadanie czystego, szybko wyglądającego roweru na dzień wyścigu nie tylko podniesie Twoje morale, ale także poprawi Twoją wydajność - w szczególności to, jak dobrze potrafisz zmieniać biegi.
Przejrzenie ramy i kół to dobry pomysł, ale zwróć też uwagę na układ napędowy. Oto części, o które warto zadbać, aby wyglądały jak nowe przed wielkim dniem:
- Łańcuch: Wyczyść go za pomocą odtłuszczacza i szczoteczki do zębów. Nałóż jedną lub dwie krople smaru na każde ogniwo, a następnie wytrzyj jego nadmiar.
- Kaseta: Zdejmij z koła i wyczyść.
- Linki: Wyczyść i nasmaruj linki znajdujące się od spodu suportu.
2. Sprawdź opony.
Spójrzmy prawdzie w oczy: Złapanie gumy może zrujnować Twój dzień wyścigowy. Przygotuj się na najgorsze scenariusze, pakując zapasowe dętki, dźwignie i pompkę, ale pierwszym krokiem zapobiegawczym jest upewnienie się, że opony są w dobrym stanie.
Przed wyścigiem sprawdź poniższe elementy - i w razie potrzeby wymień opony.
- Przecięcia: Wszelkie przecięcia lub rozdarcia bieżnika zwiększają prawdopodobieństwo przebicia opony.
- Żywotność bieżnika: Jeśli opony są miejscami łyse lub ich bieżnik przekroczył wskaźniki zużycia, lepiej wymienić oponę, niż ryzykować przebicie.
- Ciśnienie powietrza: Zaleca się pompowanie opon do ciśnienia około 90-100 psi, ale zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta opon. Należy pamiętać, że niskie ciśnienie w oponach znacznie spowolni jazdę, a wyższe ciśnienie sprawi, że rower będzie mniej wygodny i trudniejszy do opanowania.
3. Wyreguluj hamulce.
Nie ma nic gorszego niż odkrycie, że coś jest nie tak z hamulcami tuż po rozpoczęciu długiego zjazdu. Aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo, należy sprawdzić kilka rzeczy:
- Zużycie klocków hamulcowych: Jeśli klocki hamulcowe są zużyte, być może warto je wymienić. Pamiętaj, że jeśli jest mokro, klocki hamulcowe będą się zużywać znacznie szybciej niż zwykle.
- Centrowanie: Upewnij się, że twoje zaciski hamulcowe są wyrównane tak, że każdy klocek dotyka powierzchni obręczy w tym samym czasie. Można to zrobić poluzowując, regulując i ponownie dokręcając śrubę 5 mm, która mocuje zacisk do ramy.
- Naprężenie: Wyreguluj napięcie linki tak, aby nie wymagała ogromnego nacisku dźwigni hamulca, zanim klocki hamulcowe i obręcz zetkną się ze sobą.
4. Dobierz właściwe przełożenie.
Zmiana przełożeń jest kluczowym elementem każdej imprezy kolarskiej. Sprawdź wcześniej profil wyścigu, aby zobaczyć jak będzie wyglądał teren i jakie będą przewyższenia. Jeśli w planie jest dużo długich, stromych podjazdów, rozważ zmianę kasety na kasetę z większymi zębatkami, aby ułatwić pedałowanie.
Jeśli zmieniasz kasetę lub dokonujesz jakichkolwiek innych zmian przełożeń, być może będziesz musiał również wyregulować przednią i tylną przerzutkę - co i tak jest dobrym pomysłem. Jeśli nie czujesz się komfortowo, wykonując regulację przerzutek, zabierz je do sklepu rowerowego kilka dni wcześniej i zrób to dobrze.
5. Dokręć śruby.
Jeśli od jakiegoś czasu nie dokręcałeś śrub, istnieje prawdopodobieństwo, że jedna lub dwie się poluzowały. Jeśli masz w swoim rowerze części karbonowe, sprawdź specyfikacje producenta i dokręć następujące elementy kluczem dynamometrycznym:
- Śruba sztycy podsiodłowej
- Śruby szyn sztycy
- Śruby wspornika kierownicy
- Śruba główki ramy
- Koszyki na bidon
0 Udziały