Kolarstwo może być bardzo drogim sportem. Chociaż koszty związane z poprawą kondycji i prowadzeniem zdrowszego trybu życia są rzeczywiście warte inwestycji, nie oznacza to, że chcesz niepotrzebnie wyrzucać pieniądze w błoto.
Aby Twój rower i sprzęt służyły Ci jak najdłużej, unikaj tych ośmiu powszechnych błędów:
Ostatnią rzeczą, którą prawdopodobnie chcesz zrobić po przejechaniu kilometrów w deszczu, jest wyczyszczenie roweru. Podczas gdy ramy karbonowe nie będą stanowiły takiego problemu jak stalowe, wszystkie inne metalowe części roweru mogą korodować i rdzewieć - w szczególności łańcuch, kaseta i obręcze.
NAPRAWA:
Zamiast zostawiać brudny rower w garażu do czasu następnej przejażdżki, należy dobrze wytrzeć rower i układ napędowy i jak najszybciej dokładnie wysuszyć. Upewnij się także, że rama ma otwory odpływowe (zwykle na suporcie), przez które woda może wydostać się na zewnątrz. Jeśli nie ma, pozostawienie roweru do góry nogami po zdjęciu wspornika siodła pozwoli na odprowadzenie wody z wnętrza ramy. Po wyczyszczeniu pamiętaj o ponownym nałożeniu smaru na miejsca, które tego wymagają (łańcuch, linki itp.), aby rower był gotowy do jazdy następnym razem.
Suchy lub zabrudzony łańcuch nie tylko spowalnia jazdę i sprawia, że pedałowanie jest mniej efektywne z powodu zwiększonego tarcia, ale także powoduje zużycie innych części układu napędowego.
Rozwiązanie:
Jeśli chodzi o smary do łańcucha, masz do wyboru dwa rodzaje: mokry i suchy. Jak sama nazwa wskazuje, mokry smar do łańcucha powinien być stosowany tylko w mokrych warunkach, natomiast suchy smar do łańcucha jest przeznaczony do warunków suchych. Jeśli stosujesz mokry smar do łańcucha, gdy jest słonecznie i ciepło, będzie on przyciągał więcej brudu i zanieczyszczeń z drogi, co spowoduje zabrudzenie łańcucha. Z drugiej strony, jeśli zastosujesz suchy smar podczas jazdy w deszczu, szybko się on zmyje i pozostawisz skrzypiący łańcuch bez smaru. Upewnij się, że masz pod ręką oba rodzaje smaru, aby dopasować je do warunków. Ich prawidłowe użycie sprawi, że Twoje części będą działały lepiej i będą trwalsze.
Ręczne pranie odzieży kolarskiej przedłuża jej żywotność, ale większość z nas ma mało czasu i wybiera pralkę. Choć nie jest to koniecznie zakaz, to jednak wrzucając cały sprzęt do prania, pozostawienie rozpiętych zamków błyskawicznych w koszulkach kolarskich może źle wpłynąć na resztę prania. Lycra i inne materiały stosowane w spodenkach, skarpetkach, odzieży podstawowej i wierzchniej mogą być delikatne, a otwarty zamek w koszulce może je zniszczyć.
ROZWIĄZANIE:
Istnieje właściwy sposób obchodzenia się z zestawami kolarskimi. Aby uniknąć zniszczenia drogich rzeczy, zapnij wszystkie koszulki i kurtki przed włożeniem ich do prania, a następnie odwróć je na lewą stronę. Po praniu wysusz je na powietrzu.
O ile nigdy nie jest dobrym pomysłem zbyt mocne dokręcanie śrub, o tyle w przypadku roweru z częściami karbonowymi może to mieć katastrofalne skutki. Przesada może spowodować pęknięcia ramy, wspornika kierownicy, kierownicy lub wspornika siodła, które mogą doprowadzić do awarii na drodze lub wymagać wymiany.
NAPRAWA:
Bezpiecznym sposobem na uniknięcie zniszczenia karbonowych części jest użycie klucza dynamometrycznego zamiast tradycyjnego klucza sześciokątnego. Klucz dynamometryczny pozwala na dokręcenie każdej śruby do dokładnego napięcia zalecanego przez producenta. Są one dość tanie - zwłaszcza jeśli porównamy je z kosztem wymiany części rowerowej.
Nawet jeśli zachowasz wszelkie środki ostrożności i będziesz dbał o swój kask rowerowy, będzie on wymagał wymiany mniej więcej co trzy lata. Z drugiej strony, jeśli ulegniesz wypadkowi, upuścisz go, zostawisz na zewnątrz na dłuższy okres czasu, będziesz go przechowywać w bagażniku lub rzucać nim od czasu do czasu, jego żywotność będzie jeszcze krótsza.
NAPRAWA:
Aby kask służył jak najdłużej, przechowuj go w chłodnym, suchym miejscu i myj go często wodą z mydłem, tak jak każdy inny sprzęt. Jeśli go upuścisz lub zauważysz jakiekolwiek oznaki widocznych uszkodzeń, wymień kask, aby być po bezpiecznej stronie.
Zdarza się, że podczas jazdy w grupie lub w dużym ruchu ulicznym nie da się ominąć wybojów.
NAPRAWA:
Jeśli to możliwe, staraj się unikać jazdy po bardziej nierównych odcinkach dróg i zdecydowanie unikaj wszelkich wybojów, aby przedłużyć żywotność roweru. Wyboje i zagrożenia powodują większe obciążenie roweru i skracają jego żywotność. Jazda po nierównościach zwiększa również szanse na uszkodzenie karbonowych kół lub zniszczenie opon, których wymiana nie jest tania. Jeśli nie możesz ominąć wyboju, wykorzystaj swój zestaw sztuczek i spróbuj jazdy na bunny hopie.
Zimowa pogoda może być szczególnie uciążliwa dla kół, układu napędowego i innych części, powodując ich szybsze zużycie niż w normalnych warunkach. Jeśli masz drogi rower wyścigowy z lekkimi częściami, używanie go zimą może znacznie skrócić jego żywotność.
ROZWIĄZANIE:
Jazda na podstawowym rowerze z tańszymi częściami i błotnikami pozwala zachować ładny rower na wyścigi i treningi, gdy pogoda jest mniej surowa. Mimo, że podstawowe komponenty są cięższe, są one zbudowane tak, aby wytrzymać więcej uderzeń i znieść niebezpieczne warunki.
Konieczne jest częste czyszczenie mechanizmu napędowego i ponowne nałożenie lekkiej warstwy smaru. Dobrze jest też raz w tygodniu przetrzeć resztę roweru.
NAPRAWA:
Jest kilka rzeczy, które należy rozważyć, aby wykonać tę pracę prawidłowo. Pierwszą z nich jest zdjęcie kół na czas czyszczenia. Umożliwi to dostęp do łańcucha, tarczy, kasety i przerzutek, a także sprawi, że nie pozwolisz, aby te grudki zanieczyszczeń utknęły na przykład na tarczach przerzutek. Choć myjka ciśnieniowa może być bardzo pomocna, inną rzeczą, której należy unikać, jest spryskiwanie wodą piast kół lub suportu. Zamoczenie tych części nie jest wielkim problemem, ale spryskiwanie ich może pozwolić wodzie wkraść się do środka i siać spustoszenie w łożyskach. Również jeśli masz hamulce obręczowe, upewnij się, że wyczyścisz powierzchnię klocków hamulcowych wraz z torem hamulcowym obręczy. To może utrzymać swoje hamulce działa prawidłowo i zachować swoje felgi z zużywają się przedwcześnie.
0 Udziały